Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Rekordowa drobnica i nowy kierunek ro-ro. Port Gdynia z wynikami na półmetku 2025 roku

Przeładunki w Porcie Gdynia w I półroczu 2025 sięgnęły niemal 13,1 mln ton. Zysk netto wzrósł aż o 19,4% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku. Za wzrostami stoją m.in. dynamiczny rozwój połączeń ro-ro, rekordowa drobnica i wzrost w obsłudze kontenerów.

Największy udział aż 65% stanowiła drobnica. Jej wolumen wzrósł o niemal 10% i osiągnął poziom 8,5 mln ton. Wśród głównych motorów swojego rozwoju Port Gdynia wymienia współpracę z fińskim armatorem Finnlines. Nowoczesne statki Finneco zawijają do Gdyni w ramach połączeń z portami w Hiszpanii. Dzięki temu rośnie wolumen ładunków tocznych. Grupa ro-ro i promowa zanotowała wzrost o 6,9%, a liczba jednostek frachtowych wzrosła o 8,5%, osiągając ponad 106 tysięcy sztuk.

Jak komentuje Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Piotr Gorzeński, nowe połączenia to odpowiedź na potrzeby rynku i wyraz zaufania ze strony partnerów:

– Nowe połączenie ro-ro z Gdyni do portów Zatoki Biskajskiej to odpowiedź na rosnące potrzeby rynku w zakresie elastycznych i zrównoważonych rozwiązań transportowych. To także wyraz zaufania naszych partnerów oraz potwierdzenie silnej pozycji Portu Gdynia w dynamicznie rozwijającym się segmencie przeładunków tocznych – podał prezes Port Gdynia.

Równie dynamiczny wzrost Port Gdynia zanotował w kontenerach. Przeładunki wzrosły o 11,1% w ujęciu tonażowym i o ponad 19% w liczbie TEU. W sumie obsłużono 536 198 kontenerów 20-stopowych.

Na ten sukces wpływ miało m.in. uruchomienie nowego połączenia oceanicznego przez Mediterranean Shipping Company (MSC) w ramach serwisu Britannia oraz zawinięcia w ramach sojuszu Gemini Cooperation, który tworzą Maersk i Hapag-Lloyd. Jak wskazuje Port Gdynia, wzrost odnotowano mimo trwającej przebudowy Nabrzeża Helskiego.

Pierwsze półrocze przyniosło dobre wyniki finansowe. Zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. wyniósł 81,6 mln złotych, to wzrost o 19,4% rok do roku. Z kolei EBITDA osiągnęła 115,9 mln złotych (wzrost o 9,8%). Przychody ze sprzedaży wzrosły o 4% i wyniosły 182,5 mln zł.

Podsumowując dane, Wiceprezeska Katarzyna Gruszecka-Spychała podkreśliła, że wzrosty to efekt dobrze obranej strategii:

– Wyniki finansowe Portu Gdynia pokazują, że długoterminowa strategia Portu Gdynia oparta na wzmacnianiu uniwersalnego charakteru portu przynosi optymalne rezultaty – podsumowała wiceprezes.

W pierwszym półroczu 2025 roku do Gdyni zawinęło 18 statków wycieczkowych, które przywiozły łącznie 46 291 turystów, to wzrost o 24%.

Ponadto wzrosły przeładunki koksu, prawie o 6%. Nieco niższe wyniki odnotowano w przeładunkach zbóż i produktów ropopochodnych, co przełożyło się na spadek łącznych przeładunków o 4,8% w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku. Mimo to Port Gdynia pozostaje liderem w obsłudze ładunków zbożowych na Bałtyku.

fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zobacz podobne

Azjatycka ryba zagraża ekosystemom polskich wód [ZDJĘCIA]

Daria Czaja

Gdańsk: Pływający luksus w „Crystal Serenity” [WIDEO]

Daria Czaja

Partnerskie rozmowy między portem gdańskim i hamburskim

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie