Południowokoreański koncern stoczniowy HD Hyundai nawiązał strategiczne partnerstwo z amerykańskim Edison Chouest Offshore. Wspólnie zamierzają budować średniej wielkości kontenerowce z napędem LNG dual-fuel w stoczniach na terenie Stanów Zjednoczonych. Pierwsze jednostki mają powstać do 2028 roku.
Umowę zawarto 20 czerwca w siedzibie ECO w Nowym Orleanie. Projekt zakłada wspólne wytwarzanie kontenerowców z podwójnym systemem zasilania LNG.
HD Hyundai odpowiadać będzie za projektowanie jednostek, dostawy wyposażenia, wsparcie techniczne oraz produkcję wybranych bloków kadłuba. Stocznia ECO udostępni swoje zasoby przemysłowe. Firma posiada pięć stoczni zlokalizowanych na terenie USA oraz flotę 300 jednostek, głównie wspierających przemysł offshore.
Statki mają powstawać w stoczni Tampa Ship w stanie Floryda. Obie strony deklarują, że zamierzają zakończyć budowę pierwszych jednostek do 2028 roku. W kolejnych etapach planowane jest rozszerzenie współpracy na inne typy statków, w tym lodołamacze, jednostki wojskowe oraz infrastrukturę portową, np. dźwigi.

W latach 2022–2024 amerykańscy armatorzy złożyli zamówienia jedynie na trzy kontenerowce o pojemności 3 600 TEU. Dla porównania, udział USA w światowej produkcji statków wynosi mniej niż 1%, podczas gdy Chiny odpowiadają obecnie za około 50% globalnych zamówień.
Zarówno HD Hyundai, jak i ECO zapowiadają kontynuację działań mających na celu zwiększenie udziału USA w globalnym rynku budowy statków.
fot: FB, Edison Chouest Offshore, zdjęcie ilustracyjne