Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła szczegóły ofert wykonawców na budowę odcinka drogi S6 z tunelem pod Odrą. Aż pięć konsorcjów chce zrealizować tę przełomową inwestycję.
Chodzi odcinek Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) od Polic do Goleniowa mierzący 23 kilometry odcinka drogi ekspresowej S6 wraz z tunelem.
Oferty wykonawców opiewają na kwoty od ok. 4,9 mld złotych do ponad 8,5 mld złotych. Najtańszą propozycję złożyła firma CCS Claims Consulting Samon Zbigniew Szymczak, niespełna 4,92 mld złotych. Najwyższą cenę zaproponowało konsorcjum MIRBUD S.A. i SAMSUNG C&T – ponad 8,5 mld złotych.
Do przetargu zgłosili się również: Konsorcjum: NDI S.A., Dogus Insaat ve Ticaret A.S., Dogus Construction Poland Sp. z o.o. z kwotą 5,31 mld złotych, Konsorcjum: POPR S.A., POPR Bau GmbH, Gulermak S.A. z kwotą 5,59 mld złotych oraz Konsorcjum: Budimex S.A., Ferrovial Construction UK Limited z kwotą 5,82 mld złotych.
Teraz wszystkie propozycje przejdą proces szczegółowej weryfikacji. Jak podaje GDDKiA oceniana będzie nie tylko cena (to 60 procent z oceny), ale także m.in. długość gwarancji na wyposażenie tunelu, obiekty inżynieryjne, konstrukcje mostowe. Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce
Zachodnia Obwodnica Szczecina to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Połączy trasę S3 z S6, odciążając istniejący układ drogowy miasta i poprawiając komunikację w aglomeracji. Obecnie przejazd z Polic do Goleniowa wymaga pokonania 58 kilometrów. Po zakończeniu budowy skróci się do 23 km. Zmniejszy również ruch dla pojazdów dojeżdżających do Zakładów Chemicznych w Policach.

Istotnym elementem inwestycji będzie tunel pod Odrą. To 5-kilometrowy obiekt, który zostanie wydrążony na północ od Polic. Składać się będzie z dwóch jezdni, prowadzonych osobnym tunelem o średnicy 15 metrów. Tunel zostanie wydrążony maszyną TBM. W najgłębszym miejscu konstrukcja znajdzie się 51 metrów pod ziemią. Sama jezdnia przebiegać będzie do 45 metrów pod poziomem terenu.

Do projektu tego fragmentu S6 przewidziana jest infrastruktura towarzysząca, m. im. 22 obiekty mostowe, 3 węzły drogowe i Miejsca Obsługi Podróżnych między węzłami.
Budowa tunelu pod Odrą i całego odcinka S6 Police–Goleniów wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Zakończenie budowy tunelu zaplanowano na 2033 rok. Pozostałe dwa odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina – Kołbaskowo–Dołuje i Dołuje–Police mają być gotowe na przełomie 2028 i 2029 roku.
fot. GDDKiA