Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Inne Ważne

Najbezpieczniejszy terminal w Europie powstaje nad Martwą Wisłą

Specjalistyczna łódź ratownictwa wodno-ekologicznego, cztery zdalnie sterowane działka wodno-pianowe, trzy zapory przeciwrozlewowe, trzy ciężkie wozy bojowe oraz czternastu znakomicie wyszkolonych strażaków będzie chronić Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku.

To siły i środki, przeznaczone do ochrony przeciwpożarowej i przeciwrozlewowej, którymi dysponuje jednostka LOTOS Straż. Dzięki nim terminal będzie najbezpieczniejszym tego rodzaju obiektem, wyposażonym w najnowocześniejsze rozwiązania.

Zabezpieczenia, jakie zastosowano w Morskim Terminalu ORLEN, mają nie tylko chronić infrastrukturę przemysłową, ale przede wszystkim ludzi i środowisko. Obiekt, który stanie się ważnym węzłem przeładunkowym dla biopaliw i produktów rafineryjnych, już teraz uznawany jest za wzorcowy pod względem systemów bezpieczeństwa.

— Tego rodzaju obiekty wymagają najwyższej jakości zabezpieczeń. Dlatego istotną część kosztów inwestycji stanowią rozbudowane systemy, chroniące pracowników i zakład, a także okolicznych mieszkańców i środowisko przed zagrożeniami, jakie mogłyby występować w związku z działalnością morskiego terminala. Ważnym aspektem są zabezpieczenia, zapobiegające chemicznemu skażeniu wód Martwej Wisły. Świetnie wyszkoleni strażacy i pracownicy oraz najnowocześniejszy sprzęt są gwarancją najwyższych standardów bezpieczeństwa Morskiego Terminala ORLEN w Gdańsku – podkreśla Jarosław Mikiciuk, Prezes Zarządu LOTOS Straż.

To właśnie dlatego na terenie terminala zainstalowano zautomatyzowane systemy detekcji pożaru, systemy wykrywania zagrożeń oraz nowoczesną pompownię przeciwpożarową o imponującej wydajności 5000 litrów na minutę. Woda do systemów gaśniczych będzie pobierana bezpośrednio z Martwej Wisły, a uzupełnieniem instalacji są 9 m3 środka pianotwórczego, zapewniającego skuteczną reakcję na pożary paliw. Do szybkiej neutralizacji zagrożeń ekologicznych przygotowano też trzy zapory, w tym jedną – 340-metrową – do wtórnego zabezpieczenia rozlewisk.

Wysokie na 11 metrów maszty z działkami gaśniczymi umożliwią skuteczną interwencję również w przypadku zagrożenia na wodzie, w tym na pokładach statków przycumowanych do nabrzeża. Z kolei wyspecjalizowana łódź ratownictwa wodno-ekologicznego będzie mogła działać zarówno na wodach śródlądowych, jak i przybrzeżnych, a jej wyposażenie pozwala na usuwanie zanieczyszczeń oraz precyzyjne manewrowanie podczas akcji.

Prace na terminalu jeszcze trwają. Obecnie realizowane są rozruchy technologiczne i testy integracyjne. Całość postępuje zgodnie z harmonogramem.

Już w przyszłym roku terminal przeładunkowy o docelowej przepustowości 2 mln ton rocznie stanie się jednym z najnowocześniejszych i najlepiej zabezpieczonych tego typu obiektów w Europie. Oprócz funkcji logistycznych przejmie też rolę istotnego elementu ochrony lokalnych zasobów przyrodniczych, w tym wód Martwej Wisły.

zdjęcia: Grupa NDI

Zobacz podobne

PEJ: Są chętni na pokrycie 70% finansowania budowy pierwszej elektrowni jądrowej

Paulina Ledzinska

Branża energetyki wiatrowej dopomina się o wsparcie ze strony rządu

Paulina Ledzinska

Ekspertka: inkluzje w bursztynie to okno na świat sprzed milionów lat

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie