Polski Portal Morski
Aktualności Ważne Żegluga

Skarb Państwa objął udziały w spółce Polskie Promy

To krok w kierunku dokończenia budowy trzech nowoczesnych jednostek promowych, które mają obsługiwać połączenia między Świnoujściem a południową Szwecją.

Polskie Promy Sp. z o.o. odpowiedzialna jest za realizację projektu „Budowa i eksploatacja jednostek promowych przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego”. W ramach tego powstaną trzy promy Ro-Pax. Celem jest wzmocnienie pozycji polskiego armatora na rynku przewozów promowych.

W budowę promów zaangażowana jest Gdańska Stocznia „Remontowa” SA. To największa stocznia remontowa w Polsce należąca do Grupy Kapitałowej Remontowa. Statki będą wykorzystywane przez Unity Line, czyli spółkę należącą do Grupy Kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej.

– Promy mają być wykorzystywane przez armatora Unity Line Ltd., należącego do Grupy Kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej P.P. do świadczenia usług przewozów ładunkowych oraz pasażerskich na trasach łączących Świnoujście z portami w południowej Szwecji (Trelleborg i Ystad) – podaje w komunikacie Ministerstwo Aktywów Państwowych.

W ramach podpisanej umowy Skarb Państwa przekaże 519,5 milionów złotych z Funduszu Inwestycji Kapitałowych oraz przekształci wcześniej udzieloną pożyczkę z Funduszu Reprywatyzacji na udziały w spółce. To pierwszy etap finansowania budowy. Druga transza w wysokości 314,5 milionów złotych ma trafić do spółki w grudniu 2025 roku.

–Zgodnie z zawartą przez Ministra Aktywów Państwowych ze Spółką umową inwestycyjną, w grudniu przewiduje się przekazanie Spółce kolejnych środków na zabezpieczenie realizacji projektu, tj. drugiej transzy z Funduszu Inwestycji Kapitałowych w kwocie 314,5 mln zł – informuje Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Budowa pierwszego promu ma się ku końcowi. Odbiór jednostki planowany jest jeszcze w 2025 roku. Kolejne dwa promy mają być gotowe odpowiednio w latach 2026 i 2027. Projekt ma kluczowe znaczenie dla rozwoju polskiej żeglugi i zwiększenia konkurencyjności na Bałtyku. Ponadto jest impulsem dla krajowego przemysłu morskiego oraz wsparciem rozwoju lokalnych firm i technologii.

– Wyposażenie polskiego armatora w nowoczesne jednostki promowe typu Ro-Pax pozwoli na wzmocnienie jego pozycji konkurencyjnej na bardzo wymagającym rynku przewozów promowych na Morzu Bałtyckim – podaje w komunikacie Ministerstwo Aktywów Państwowych.

fot. Ministerstwo Aktywów Państwowych

Zobacz podobne

Biometanowa rewolucja: Polska u progu energetycznej zmiany

LK

Twierdza Wisłoujście z muzealnym Oscarem

Daria Czaja

ZMPSiŚ: Prace nad świnoujskim terminalem nabrały tempa

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie