Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Kongres Morski
  • Prezes ZMPSiŚ: „Intermodal to nasze oczko w głowie”
Kongres Morski Porty Ważne

Prezes ZMPSiŚ: „Intermodal to nasze oczko w głowie”

Przez LK16 maja 202516 maja 2025

Rozwój transportu intermodalnego staje się jednym z kluczowych tematów debat logistycznych i infrastrukturalnych. Podczas 11. edycji Miedzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podkreślił, że porty nie mogą się dziś rozwijać bez nowoczesnego zaplecza kolejowego.

Intermodal wychodzi z cienia

Jeszcze kilka lat temu dyskusje o transporcie intermodalnym kończyły się na teoretycznych zapewnieniach o jego znaczeniu. Dziś wyraźnie widać zmianę podejścia. Prezes ZPMSiŚ mówił o konieczności przestawienia myślenia na zupełnie nowe tory.

– „Intermodal to nasze oczko w głowie. To nie tylko trend, to konieczność” – stwierdził jednoznacznie Prezesa Portu Szczecin i Świnoujscie.

Jak podkreślał, to właśnie przewozy kolejowe w coraz większym stopniu będą decydować o sprawności i konkurencyjności portów morskich.

– „Przypomnę, jest to związane głównie z transportem kolejowym i w dzisiejszych czasach ten sposób transportu ładunków, według mnie, odgrywa coraz większą rolę i będzie dominujący” – mówił Jarosław Siergiej.

Zmiany struktury przewozów

Transport kontenerowy, który jeszcze niedawno kojarzony był głównie z drobnicą, dziś obejmuje coraz więcej typów ładunków. Ta zmiana wymusza nowe podejście do infrastruktury – zarówno na zapleczu portowym, jak i daleko w głąb kraju.

– „Większość ładunków drobnicowych, ale już też i masowych, trafia do portów czy do danych krajów w kontenerach. Te kontenery trzeba bardzo sprawnie dowieźć z innych destynacji, jak i z portu odwieźć lub do portu przywieźć” – zauważył prezes. 

Rozwój portu poza portem

Najważniejszym elementem układanki ma być modernizacja Nadodrzanki – linii kolejowej, która dziś nie spełnia standardów dynamicznie rozwijającego się transportu intermodalnego.

– „Temu właśnie służyć ma transport intermodalny i w naszym przypadku jest to modernizacja i rozwój linii kolejowej zwanej Nadodrzanką. Na tym się koncentrujemy i tutaj kładziemy główny nacisk, jeżeli chodzi o nasze działania rozwojowe, czyli rozwój portu poza portem” – podkreślił prezes Siergiej. 

To właśnie inwestycje „poza bramą portu” mają w przyszłości stanowić o sile przeładunkowej regionu. Oprócz linii kolejowych chodzi miedzy innymi o terminale przeładunkowe i sieć centrów logistycznych.

Terminal głębokowodny katalizatorem zmian

Drugim kluczowym projektem, ściśle powiązanym z rozwojem intermodalu, jest planowana budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego (GTK). Jego realizacja ma pozwolić na przyjmowanie największych jednostek i sprawne rozładowywanie ich bezpośrednio na tory.

– „Ku temu tworzą się sprzyjające warunki, dlatego że budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego jest ściśle związana z rozwojem transportu intermodalnego” – zaznaczył prezes.

Ale żeby cały proces działał płynnie, musi zadziałać logistyka. Tutaj w grę wchodzą trzy elementy: prędkość, długość i przepustowość.

– „Przypomnę tylko, że jeżeli chodzi o kolej, to jest odpowiednia prędkość średnia na linii kolejowej – ponad 50, 60, 70 km dla pociągów towarowych. To jest długość składu wynosząca 750 metrów i oczywiście to jest przepustowość linii kolejowej, która będzie mogła obsłużyć te składy” – wyliczał prezes ZPMSiŚ.

Nowe priorytety, nowe możliwości

Choć przez lata temat intermodalu bywał spychany na dalszy plan, dziś jego znaczenie staje się oczywiste. W portach nie ma już miejsca na prowizoryczne rozwiązania ani półśrodki. Logistyka musi być precyzyjna, szybka i zsynchronizowana z infrastrukturą kolejową.

Wypowiedzi prezesa ZPMSiŚ nie pozostawiają złudzeń – polska infrastruktura logistyczna wkracza w nowy etap, w którym transport intermodalny będzie nie tylko dodatkiem, lecz trzonem całego systemu.

Foto: Polska Morska

GTKintermodalJarosław SiergiejmodernizacjaMorze BałtyckieNadodrzankapolska-morskaportyprezes ZPMSiŚrozwójŚwinoujścieSzczecintransport intermodalnyZPMSiŚ
Poprzednia Informacja
Filary gospodarki morskiej. Pierwszy dzień kongresu na zdjęciach
Następna Informacja
11. MKM: Repolonizacja gospodarki morskiej na pierwszy plan

Zobacz podobne

Wystartowało Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni

Paulina Ledzinska10 października 202510 października 2025

„Szczecin też ma morze”: Politechnika Morska pokazuje swoją siłę na BaltExpo 

LK10 października 202510 października 2025

PGZ prezentuje uzbrojenie na BALTEXPO 2025

Paulina Ledzinska10 października 202510 października 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Wystartowało Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni
  • „Szczecin też ma morze”: Politechnika Morska pokazuje swoją siłę na BaltExpo 
  • PGZ prezentuje uzbrojenie na BALTEXPO 2025
  • Budowa terminala FSRU nabiera tempa
  • Energia bliżej ludzi: uproszczone rachunki, zielone ciepło i nowe prawa odbiorców

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca Polki na statkach badawczych...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

ZUS dla marynarzy, zdaniem eksperta, to rozwiązanie na...

DC22 kwietnia 202522 kwietnia 2025
22 kwietnia 202522 kwietnia 20250

Ekspert przestrzega marynarzy: Zapewnijcie bezpieczeństwo sobie i swojej...

DC18 kwietnia 202518 kwietnia 2025
18 kwietnia 202518 kwietnia 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.
Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko