Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Grupa OT Logistics stawia na inwestycje mimo stratnego roku 2024

Rok 2024 był dla Grupy OT Logistics pełen wyzwań, ale także inwestycyjnych decyzji. Mimo spadku przychodów i straty netto firma zapowiada dalszą rozbudowę portów oraz nowe partnerstwa międzynarodowe.

Przychody Grupy OTL w 2024 roku wyniosły 321 mln zł – to aż 45,8% mniej niż rok wcześniej. EBITDA spadła do 58,2 mln zł, a wynik netto zamknął się stratą 9,1 mln zł. Wyniki są konsekwencją zmian geopolitycznych i rynkowych, które znacząco wpłynęły na wolumeny przeładunkowe w portach.

– Na wyniki Grupy OT Logistics w 2024 r. istotny wpływ miała wyjątkowo trudna sytuacja rynkowa, będąca konsekwencją bezprecedensowych zmian gospodarczych i geopolitycznych, które rozpoczęły się już od pandemii COVID-19 i nadal trwają, zmieniając codziennie otoczenie, w którym funkcjonujemy– przekaz Kamil Jedynak, Prezes OT Logistics.

Spółka zwraca uwagę na wysoką bazę z rekordowego 2023 roku oraz trudną sytuację w branżach, zwłaszcza kryzys w hutnictwie i niskie ceny zbóż. Dodatkowo ograniczeniu uległy dostawy z Ukrainy i zmniejszył się popyt na energetyczny węgiel.

– Pragniemy jednak podkreślić, że obecną sytuację traktujemy jako przejściową. Konsekwentnie realizujemy nasze długoterminowe założenia, zgodnie z którymi porty morskie pozostają naszymi kluczowymi aktywami o strategicznym znaczeniu. Uniwersalność, czyli szeroka gama obsługiwanych towarów, pozostaje naszym priorytetem, przy czym segment agro uważamy za jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów rozwoju – wskazał Jedynak.

W obliczu trudności Grupa OTL kontynuuje realizację strategii rozwoju. Kluczowe inwestycje dotyczą portów w Gdyni i Świnoujściu. Firma modernizuje terminale, rozwija przeładunki ro-ro i drobnicowe, a także zwiększa możliwości magazynowe.

Prezes Jedynak dodaje, że dzięki zaangażowaniu pracowników i wsparciu ze strony partnerów biznesowych oraz konsekwentnemu wdrażaniu przyjętej strategii rozwoju Grupa OTL jest przygotowana do sprostania zmianom.

Postęp związany jest z współpracą z międzynarodowymi partnerami. Wraz z armatorem Lakeway Link uruchomiono linię ro-ro łączącą Polskę ze Szwecją i Finlandią. W terminalu w Świnoujściu rozwija się obsługa kontenerów wspólnie z islandzkim Eimskipem.

Równolegle Grupa OTL wdrożyła strategię do 2026 roku pod hasłem „Rozwój, Organizacja, Uniwersalność”. Celem jest stanie się uniwersalnym operatorem z pełnym łańcuchem usług logistycznych. Planowane przychody na 2027 rok to 916 mln zł, a rentowność EBITDA ma wynieść 28%.

– Plan inwestycyjny Grupy OTL na latach 2024–2026 ma na celu dalsze wzmocnienie pozycji i konkurencyjności Grupy OTL. Efektem inwestycji będzie poprawienie konkurencyjności portów Grupy OTL, poprzez zwiększenie raty przeładunkowej kluczowych towarów i skrócenie czasu obsługi środków transportowych oraz uzyskanie optymalizacji kosztowej– przekazał Karol Bowżyk, Członek Zarządu.

Zwieńczeniem inwestycji ma być rozbudowa terminala agro w Świnoujściu. Oddanie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2025 roku. Ma on stać się jednym z głównych punktów przeładunkowych produktów rolnych w Polsce.

– Mając na uwadze kwestie środowiskowe, wdrażamy rozwiązania wpisujące się w globalną strategię ochrony środowiska i zmieniamy nasze terminale portowe na coraz bardziej neutralne klimatycznie – wyjaśnił Bowżyk.

W 2025 roku Grupa liczy na odbudowę wolumenów w segmencie agro i wzrost zapotrzebowania na biomasę jako zamiennik węgla. Grupa liczy na stabilizujące się makroekonomiczna i spadek inflacji, które mogą też pozytywnie wpłynąć na rynek drobnicy i usług intermodalnych. Transformacja energetyczna, rosnące wymagania regulacyjne i potrzeba kompleksowej logistyki mają w nadchodzących latach stać się fundamentem dalszego rozwoju Grupy.

Grupa OTL to największy portowy operator w Polsce działający od ponad 70 lat. Specjalizuje się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych, koncentrując swoją działalność przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej.

W skład Grupy wchodzą kluczowe terminale morskie OT Port Świnoujście i OT Port Gdynia. Spółka wspiera też Rentrans Cargo Szczecin, Kolej Bałtycką oraz Port Żegluga Szczecińska.

Źródło: OT Logistics S.A.

fot. OT Logistics S.A.

Zobacz podobne

Polskie siły w akcji. Międzynarodowe ćwiczenia ratownicze „Dynamic Mercy ’25” na Bałtyku

Paulina Ledzinska

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie