Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Bulk Cargo – Port Szczecin z sukcesem obsługuje największy ładunek w historii portu

Historyczny moment w Porcie Szczecin – dokerzy Bulk Cargo zakończyli rozładunek największego w dziejach portu ładunku surówki żelaza, który przypłynął na pokładzie masowca „Elias”.

Statek, pływający pod banderą Malty, dostarczył 41 204 ton surowca. Operację przeprowadziła spółka Bulk Cargo – Port Szczecin, największy wielofunkcyjny operator przeładunkowy w regionie. „Elias” to masowiec o długości 190 metrów i szerokości ponad 32 metrów, który zawinął do Szczecina w wyniku zakończonych prac modernizacyjnych infrastruktury portowej oraz pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście i portowych basenów do głębokości 12,5 metra.

Kluczowe znaczenie dla sukcesu operacji miało zmodernizowane Nabrzeże Chorzowskie, które po przebudowie osiągnęło głębokość eksploatacyjną 11 metrów i długość 296 metrów. Modernizacja objęła także przystosowanie nabrzeża do przyjmowania większych jednostek i realizacji bardziej złożonych operacji logistycznych.

Przebudowa w rejonie Basenu Kaszubskiego, obejmująca również modernizację sąsiednich nabrzeży i budowę nowej infrastruktury, kosztowała łącznie niemal 345 milionów złotych, z czego ponad 127 milionów zł wyniosło dofinansowanie unijne. Mimo pierwotnych planów ukończenia inwestycji w 2023 roku, prace mają zakończyć się dopiero w połowie 2025 roku. Efekty modernizacji są jednak już dziś widoczne — a rekordowy rozładunek „Eliasa” to najlepszy dowód.

Spółka Bulk Cargo – Port Szczecin poinformowała w swoich mediach, że obsługa tak wielkiego statku to nie tylko kwestia nowoczesnych nabrzeży, ale także wyzwanie logistyczne i technologiczne, z którym dokerzy poradzili sobie wzorowo.

Warto dodać, że równolegle kończą się inne inwestycje zwiększające możliwości portu, jak przystosowanie Nabrzeża Zbożowego do głębokości 12,5 m oraz przebudowa Kanału Dębickiego. Szacuje się, że po zakończeniu wszystkich prac możliwości przeładunkowe portu wzrosną o kilka milionów ton rocznie.

fot: Szymon Tołyż, Bulk Cargo – Port Szczecin

Zobacz podobne

Polskie porty łączą siły: Nowe porozumienie zmienia zasady gry

LK

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce coraz bliżej. GDDKiA otrzymała miliardowe oferty

Daria Czaja

„Kapitan w spódnicy”, czyli historia kobiety, która przecierała szlaki na morzach

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie