Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Bulk Cargo – Port Szczecin z sukcesem obsługuje największy ładunek w historii portu

Historyczny moment w Porcie Szczecin – dokerzy Bulk Cargo zakończyli rozładunek największego w dziejach portu ładunku surówki żelaza, który przypłynął na pokładzie masowca „Elias”.

Statek, pływający pod banderą Malty, dostarczył 41 204 ton surowca. Operację przeprowadziła spółka Bulk Cargo – Port Szczecin, największy wielofunkcyjny operator przeładunkowy w regionie. „Elias” to masowiec o długości 190 metrów i szerokości ponad 32 metrów, który zawinął do Szczecina w wyniku zakończonych prac modernizacyjnych infrastruktury portowej oraz pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście i portowych basenów do głębokości 12,5 metra.

Kluczowe znaczenie dla sukcesu operacji miało zmodernizowane Nabrzeże Chorzowskie, które po przebudowie osiągnęło głębokość eksploatacyjną 11 metrów i długość 296 metrów. Modernizacja objęła także przystosowanie nabrzeża do przyjmowania większych jednostek i realizacji bardziej złożonych operacji logistycznych.

Przebudowa w rejonie Basenu Kaszubskiego, obejmująca również modernizację sąsiednich nabrzeży i budowę nowej infrastruktury, kosztowała łącznie niemal 345 milionów złotych, z czego ponad 127 milionów zł wyniosło dofinansowanie unijne. Mimo pierwotnych planów ukończenia inwestycji w 2023 roku, prace mają zakończyć się dopiero w połowie 2025 roku. Efekty modernizacji są jednak już dziś widoczne — a rekordowy rozładunek „Eliasa” to najlepszy dowód.

Spółka Bulk Cargo – Port Szczecin poinformowała w swoich mediach, że obsługa tak wielkiego statku to nie tylko kwestia nowoczesnych nabrzeży, ale także wyzwanie logistyczne i technologiczne, z którym dokerzy poradzili sobie wzorowo.

Warto dodać, że równolegle kończą się inne inwestycje zwiększające możliwości portu, jak przystosowanie Nabrzeża Zbożowego do głębokości 12,5 m oraz przebudowa Kanału Dębickiego. Szacuje się, że po zakończeniu wszystkich prac możliwości przeładunkowe portu wzrosną o kilka milionów ton rocznie.

fot: Szymon Tołyż, Bulk Cargo – Port Szczecin

Zobacz podobne

To nie zawód dla każdego. Szczera rozmowa z byłym marynarzem

DC

Dno Bałtyku będzie oczyszczone pod farmy wiatrowe

DC

Marcin Jarzyński nowym Zastępcą Prezesa ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie