Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Europejskie drogi otwarte dla Ukrainy

Umowa drogowa między Unią Europejską a Ukrainą nie tylko przyspieszyła ruch ciężarówek na trasach międzynarodowych, ale też tempo współpracy gospodarczej. Po sukcesie pierwszego etapu porozumienia, Bruksela i Kijów przedłużyły jego obowiązywanie – do 31. grudnia 2025 roku. Co to oznacza w praktyce? Więcej towarów, lepszy handel i silniejsze partnerstwo.

Otwarte drogi, otwarte rynki

W obliczu poważnych zakłóceń na tradycyjnych szlakach handlowych, wynikających z trwającej wojny na Ukrainie, musiała ona szybko znaleźć nowe rozwiązania logistyczne. Jednym z kluczowych kroków było podpisanie w czerwcu 2022 roku umowy o transporcie drogowym z Unią Europejską. Porozumienie to miało ułatwić dostęp ukraińskich przewoźników do rynku wewnętrznego UE i umożliwić sprawniejszy tranzyt towarów. W praktyce przełożyło się to na zniesienie konieczności uzyskiwania niektórych zezwoleń transportowych, co znacznie uprościło procedury i skróciło czas dostaw.

Dzięki tym działaniom ukraińskie firmy zyskały większe możliwości eksportowe, a europejscy partnerzy – łatwiejszy dostęp do ukraińskich produktów. Dla obu stron oznaczało to przede wszystkim wzmocnienie wzajemnych relacji gospodarczych i poprawę płynności w handlu.

Liczby, które robią wrażenie

Od kiedy umowa weszła w życie, handel między UE a Ukrainą przybrał na sile. Import z Ukrainy wzrósł o 42% pod względem ilości i o 28% pod względem wartości. Ale jeszcze ciekawiej wygląda to w drugą stronę – eksport z krajów Unii do Ukrainy urósł o 37% ilościowo i aż o 50% wartościowo.

Aby lepiej to sobie wyobrazić – każdego miesiąca ponad 200 tysięcy ton dodatkowych towarów trafia z Ukrainy do krajów UE drogą lądową. Tyle samo towarów wjeżdża do Ukrainy z Zachodu. Chodzi tu nie tylko o zboże, stal czy rudę żelaza, ale też o paliwo, żywność i pomoc humanitarną – rzeczy, które są dziś na wagę złota.

Umowa przedłużona, partnerstwo wzmocnione

W czerwcu 2024 roku zapadła decyzja: umowa zostaje przedłużona do końca grudnia 2025 roku. I co ciekawe – będzie ona automatycznie odnawiana co sześć miesięcy, chyba że któraś ze stron postanowi inaczej. To znak, że Unia traktuje tę współpracę poważnie i chce ją kontynuować.

Ale to nie wszystko. W nowej wersji porozumienia pojawiły się też mechanizmy ochronne, które mają zapobiegać zakłóceniom na unijnym rynku transportowym. Stworzono specjalną grupę roboczą, która będzie monitorować zgodność z przepisami i dbać o to, by partnerstwo działało uczciwie, dla obu stron.

Droga do solidarności

Ta umowa to nie tylko logistyka i handel. To również symbol europejskiej solidarności. Kiedy Ukraina potrzebowała wsparcia, Unia nie ograniczyła się do słów. Udostępniła swoje drogi, swoje rynki i swoje zasoby. W ten sposób powstały tzw. korytarze solidarnościowe – sieć połączeń umożliwiających eksport ukraińskich towarów i import niezbędnych produktów z UE.

To one pozwalają na sprawne dostarczanie pomocy humanitarnej, a jednocześnie umożliwiają Ukrainie utrzymanie kontaktu ze światowym rynkiem. Bez nich ukraińskie produkty nie miałyby jak dotrzeć do odbiorców, a europejskie wsparcie – do ludzi.

Nie tylko Ukraina

Warto dodać, że podobne porozumienie Unia Europejska podpisała również z Mołdawią. To pokazuje szerszy plan na budowę regionalnej sieci współpracy, która mimo wojny i kryzysów ma nie tylko przetrwać, ale się rozwijać. Bo dziś już wiadomo, że silna Ukraina to również silniejsza Europa.

Foto: Komicja Europejska

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie