Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Senat bez zmian w ustawie o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu
Aktualności Ministerstwo Ważne

Senat bez zmian w ustawie o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu

Przez DC10 kwietnia 202510 kwietnia 2025

Senat nie zaproponował zmian w ustawie o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu (MLC). Celem poprawek zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie jest podniesienie standardów życia i pracy na statkach. Ustawa trafi teraz do prezydenta.

Ustawę o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu senatorowie poparli w głosowaniu jednogłośnie: 84 senatorów było za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki zatwierdzone przez Międzynarodową Konferencję Pracy dotyczą m.in. kwestii informowania marynarzy o ich prawach w ramach systemu ochrony rekompensującego straty pieniężne, które mogą ponieść w wyniku nieskuteczności usługi naboru i pośrednictwa pracy lub niewypełnienia przez armatora zobowiązań wynikających z marynarskiej umowy o pracę. Przed podjęciem pracy lub w momencie zatrudniania agencje zatrudnienia będą zobowiązane do udzielenia marynarzom informacji na ten temat.

Przepisy nakładają również na armatorów obowiązek zapewnienia członkom załogi wyżywienia i wody pitnej – odpowiednich w zakresie ilości, wartości odżywczej, jakości i różnorodności. Będą one wydawane marynarzom w trakcie ich zatrudnienia bezpłatnie. Doprecyzowana zostanie także kwestia inspekcji zapasów żywności i wody pitnej. Regulacje obejmują również zapewnienie marynarzom higienicznych warunków podawania żywności.

Poprawki obejmują też nałożenie na armatora obowiązku zapewnienia za opłatą dostępu do internetu i urządzeń gwarantujących komunikację telefoniczną między statkiem a lądem oraz nieodpłatnego dostarczania członkom załogi środków indywidualnych, odzieży i obuwia w odpowiednim rozmiarze.

Doprecyzowane zostały także zasady transportu na ląd marynarzy, którzy potrzebują natychmiastowej pomocy medycznej, znajdujących się na statkach przebywającym na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z poprawkami członkowie konwencji o pracy na morzu będą zobowiązani do udzielania na swoim terytorium natychmiastowej opieki medycznej marynarzom, którzy jej wymagają.

Zmiany obejmują również doprecyzowanie zasad transportu zwłok lub prochów marynarza, gdy jego śmierć nastąpiła podczas wykonywania pracy na statku będącym w porcie lub na obszarach morskich Polski. Według konwencji jej członkowie są zobowiązani do ułatwienia repatriacji zwłok lub prochów zmarłego członka załogi.

Wszystkie przypadki zgonów marynarzy na statkach o polskiej przynależności będą odpowiednio badane, rejestrowane i zgłaszane. Do rejestrowania informacji i przekazywania ich dyrektorowi generalnemu Międzynarodowego Biura Pracy zobowiązana ma być Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich.

Wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski poinformował w środę podczas debaty w Senacie nad ustawą o ratyfikacji poprawek, że poprawki do konwencji zostały wypracowane przez Międzynarodową Konferencję Pracy w dialogu społecznym między państwami członkami konwencji, związkami zawodowymi a organizacjami pracodawców.

Podał też, że by wprowadzić je do polskiego porządku prawnego, konieczna jest nowelizacja ustawy o pracy na morzu. Dodał, że z informacji przekazanych mu przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że podstawowe założenia do wdrożenia poprawek zostały już opracowane.

Senackie komisje: Spraw Zagranicznych, Infrastruktury oraz Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej wnioskowały o niewprowadzanie zmian do ustawy o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu. Zmian nie zaproponował też żaden z senatorów.

Konwencja o pracy na morzu (MLC) obowiązuje od 2013 r. Jej zapisy zostały wprowadzone do polskiego systemu prawnego w 2015 r. Konwencja wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich zapewniające ochronę warunków pracy i przestrzeganie praw człowieka i obywatela. Ratyfikowało ją 108 państw. Poprawki do konwencji zatwierdziła w 2022 r. Międzynarodowa Konferencja Pracy w Genewie.

źródło: PAP

fot. Kancelaria Senatu – Tomasz Paczos

konwencja o pracy na morzumarynarzmiędzynarodowa konferencja pracy w genewiemlcpolska-morskapraca na morzuSebastian Gajewskisenatustawie o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu
Poprzednia Informacja
Militarne wraki z dna Zatoki Gdańskiej na wystawie w Helu
Następna Informacja
Badania rynku odnawialnego amoniaku

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie