Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Wiceszef MON z wizytą w Niemczech, tematem zakupy okrętów podwodnych
Aktualności Bezpieczeństwo Ministerstwo Ważne

Wiceszef MON z wizytą w Niemczech, tematem zakupy okrętów podwodnych

Przez DC14 marca 2025

Wiceszef MON Paweł Bejda złożył w tym tygodniu wizytę w Niemczech, gdzie m.in. odwiedził ośrodek szkoleniowy okrętów podwodnych i stocznię w Kilonii. Niemcy to jeden z krajów – obok m.in. Włoch i Szwecji – branych przez Polskę pod uwagę w kwestii zakupu okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej.

Program zakupu kilku – najprawdopodobniej trzech – nowych okrętów podwodnych to jeden z najważniejszych i najpilniejszych programów modernizacyjnych polskiej Marynarki Wojennej, która obecnie dysponuje jednym poradzieckim i skrajnie przestarzałym okrętem tego typu. Program ten, pod nazwą „Orka”, ciągnie się już od kilkunastu lat. Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz w ostatnich miesiącach wielokrotnie zapewniał, że decyzja ws. zakupu okrętów podwodnych ma zapaść jeszcze w tym roku.

Oferty na sprzedaż Polsce okrętów złożyło łącznie siedem firm z różnych państw – dwie z Korei Południowej oraz po jednej z Francji, Hiszpanii, Niemiec, Szwecji i Włoch. Według sygnałów płynących z zajmującej się zakupami sprzętu dla polskich sił zbrojnych Agencji Uzbrojenia, najlepiej ocenione zostały trzy z nich – niemiecka (stocznia ThyssenKrupp Marine Systems), szwedzka (Saab) i włoska (Fincantieri).

W ostatnich tygodniach MON kontaktuje się z tymi producentami. Pod koniec stycznia Bejda – wiceszef MON odpowiedzialny za zbrojenia, odwiedził szwedzką Karlskronę, gdzie podczas spotkania ze szwedzkim wiceministrem obrony Peterem Sandwallem omówiona została m.in. kwestia zakupów okrętów podwodnych. W styczniu z wizytą do Szwecji udał się także minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz, któremu towarzyszyli m.in. przedstawiciele polskiego przemysłu obronnego.

W lutym Bejda odwiedził włoską La Spezię, gdzie znajduje się duża baza włoskiej marynarki oraz stocznia Ficantieri. Spotkał się tam z podsekretarzem włoskiego resortu obrony Matteo Perego di Cremnago, a także przedstawicielami Ficantieri; jak informowało wtedy MON, strona włoska przedstawiła swoją ofertę na sprzedaż okrętów podwodnych i obecnie budowane dla włoskiej marynarki jednostki.

Z kolei w czwartek MON poinformował o wizycie Bejdy w Niemczech podczas której wiceminister odwiedził m.in. Centrum Szkolenia Okrętów Podwodnych w miejscowości Eckernförde. To – jak zaznaczono – „jeden z kluczowych ośrodków szkoleniowych niemieckiej Marynarki Wojennej, specjalizujący się w przygotowaniu załóg okrętów podwodnych do realizacji zadań operacyjnych”.

„Podczas wizyty Paweł Bejda wraz z niemieckim sekretarzem stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Benediktem Zimmerem zapoznali się z procesem szkolenia marynarzy, nowoczesnymi symulatorami oraz technologiami wspierającymi szkolenie. W trakcie spotkania przedstawiono także zasady działania systemów wsparcia logistycznego i serwisowania jednostek pływających” – poinformował resort obrony.

Poza tym Bejda odwiedził stocznię ThyssenKrupp Marine Systeme GmbH w nadbałtyckiej Kilonii, która – jak podkreśla MON – od lat specjalizuje się w budowie nowoczesnych okrętów podwodnych oraz innych jednostek wojennych.

„Polska delegacja miała okazję przyjrzeć się procesowi produkcji, a także omówić możliwości ewentualnej przyszłej współpracy. Podsumowaniem wizyty było spotkanie bilateralne delegacji obu ministerstw obrony. W ramach dyskusji omówiono perspektywy rozwoju współpracy wojskowo-technicznej pomiędzy Polską a Niemcami, ze szczególnym uwzględnieniem procesu modernizacji Marynarki Wojennej RP oraz wymiany doświadczeń w zakresie szkolenia i modernizacji sił zbrojnych” – podało MON.

Obecnie Siły Zbrojne RP mają na wyposażeniu jeden okręt podwodny – ORP Orzeł, który powstał w ZSRR i wszedł do służby w Wojsku Polskim w połowie lat 80. Ponadto, od 2002 roku Marynarka Wojenna wykorzystywała również pozyskane od Norwegii małe okręty podwodne typu Kobben – łącznie cztery sztuki, spośród których dwa ostatnie zostały wycofane ze służby w 2021 roku.

źródło: PAP

fot. Marynarka Wojenna, kmdr ppor. Radosław Pioch

InwestycjeMarynarka WojennaMinisterstwo InfrastrukturyMONMorze Bałtyckieokręty podwodnePaweł Brejapolska-morska
Poprzednia Informacja
Jak przebiegają działania neutralizacji niewybuchów w Zatoce Gdańskiej ?
Następna Informacja
PE uznał Tarczę Wschód za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE

Zobacz podobne

Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Paulina Ledzinska7 listopada 20257 listopada 2025

Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich

Paulina Ledzinska7 listopada 2025

Młoda foka z plaży w Pobierowie trafi do Stacji Morskiej na Helu

Paulina Ledzinska7 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce
  • Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich
  • Młoda foka z plaży w Pobierowie trafi do Stacji Morskiej na Helu
  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie