Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Konsorcjum z Budimexem wygrało przetarg na odcinek Rail Baltica w Estonii

Konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, wygrało przetarg na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, na odcinku Pärnu do granicy Łotwy – poinformowała w czwartek spółka budowlana. Dodała, że wartość kontraktu to ok. 332 mln euro, czyli ok. 1,4 mld zł.

Spółka podała, że kontrakt obejmuje budowę 58,08 km linii kolejowej i realizowany będzie w formule „Alliance”. Jak wyjaśniono, taka formuła to model realizacji projektów oparty na ścisłej współpracy między zamawiającym a wykonawcami, gdzie strony dzielą odpowiedzialność, ryzyka i korzyści. „Proces podzielony jest na etapy, a każda faza jest zatwierdzana osobno, co zapewnia elastyczność i kontrolę nad inwestycją. Dzięki temu podejściu minimalizowane jest ryzyko zaistnienia sporów, a projekt może być realizowany bardziej efektywnie i transparentnie” – dodano.

Budimex poinformował ponadto, że kontrakt podzielony jest na trzy fazy: projektową, budowlaną oraz odpowiedzialności za wady, przy czym fazy te będą przedmiotem osobnych zleceń. Udział Budimeksu w grupie, która ma wykonać zakres obejmujący wyłącznie roboty budowlane wynosi 40 proc.

Firma przekazała, że budowa głównej linii Rail Baltica w Estonii podzielona jest na dwa odcinki, na które mają zostać podpisane oddzielne umowy z zamawiającym. „Dzisiejsza informacja przekazana przez Budimex o wyborze oferty konsorcjum, dotyczy realizacji odcinka 2 (…) obejmującego część inwestycji od Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą. Spółka oczekuje obecnie na podpisanie kontraktu” – dodano.

Według szacunków, kontrakt na realizację kolejnego odcinka Rail Baltica zwiększy portfel Grupy Budimex nawet o 0,5 mld zł, co przy jego aktualnym poziomie dałoby 18,3 mld zł. Przypomniano, że na koniec 2024 r. portfel zamówień Grupy Budimex osiągnął rekordową wartość 17,8 mld zł, co oznacza wzrost o 51 proc. rdr.

W komunikacie przekazano również, że planowany termin zakończenia prac budowlanych w Estonii to koniec 2030 roku. „Projekt ma na celu rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która pozwoli pociągom osiągać prędkość do 249 km/h. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa estońskiego” – dodano.

Poza Budimeksem w skład konsorcjum, które wygrało przetarg na Rail Balticę w Estonii wchodzą: Bouygues Travaux Publics (Francja) oraz KMG Infra OÜ (Estonia. Firmy te stanowią tzw. grupę budowlaną. W konsorcjum są również: Ingérop Conseil et Ingénierie (Francja) i WSP Finland Oy (Finlandia), które tworzą tzw. grupę projektową. Zamawiającym jest OÜ Rail Baltic Estonia.

Budimex to jedna z największych firm budowlanych w Polsce, która istnieje od ponad 50 lat. Informuje na sowiej stronie, że zatrudnia od ponad 7,3 tys. osób i realizuje 200 inwestycji rocznie. Spółka jest notowana na GPW. Ponad połowa akcji Budimeksu należy do hiszpańskiego Ferrovial.

Rail Baltica to międzynarodowy szlak kolejowy, który ma połączyć Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i w dalszej perspektywie Finlandię.

źródło: PAP

fot. Budimex

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie