Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Chaos na niemieckich lotniskach: Strajki paraliżują ruch lotniczy
Aktualności Inne

Chaos na niemieckich lotniskach: Strajki paraliżują ruch lotniczy

Przez LK10 marca 202511 marca 2025

Jak donosi portal Spiegel.de – podróżni w Niemczech doświadczają w poniedziałek jednej z największych fal strajków w ostatnich latach. Związek zawodowy Ver.di sparaliżował działalność na 13 największych lotniskach. Pracownicy domagają się podwyżek i poprawy warunków pracy. Skutki są ogromne: ponad 3400 lotów zostało odwołanych, a około 510 000 pasażerów nie może odbyć zaplanowanych podróży. Strajk ma potrwać 24 godziny.

Paraliż na głównych lotniskach

Strajkiem objęte są lotniska w Hamburgu, Berlinie, Düsseldorfie, Kolonii/Bonn, Frankfurcie, Stuttgarcie i Monachium – to największe węzły komunikacyjne kraju. Szczególnie poważna jest sytuacja we Frankfurcie i Monachium, gdzie liczba startów i lądowań została ograniczona do minimum. Na lotnisku Berlin-Brandenburg (BER) działalność została całkowicie wstrzymana.

We Frankfurcie, jednym z największych portów lotniczych w Europie, w poniedziałek miało odbyć się 1170 startów i lądowań, plan ten został całkowicie pokrzyżowany. Podróżni zostali już wcześniej poproszeni o rezygnację z przyjazdu na lotnisko. W Monachium sytuacja jest równie poważna – anulowano 80% zaplanowanych lotów.

Wyjątkowo trudna sytuacja panuje w Hamburgu, gdzie Ver.di rozpoczęło strajk już w niedzielę, czyli w pierwszym dniu ferii w tym landzie. Ponad 40 000 pasażerów musiało zmienić swoje plany podróży.

Przyczyny strajków

Związek zawodowy Ver.di domaga się znaczącej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń: ośmioprocentowej podwyżki płac, co najmniej 350 euro miesięcznie więcej oraz trzech dodatkowych dni urlopu. W sektorze ochrony lotnisk chodzi także o lepsze warunki pracy i ochronę zdrowia – 30 dni urlopu oraz większą elastyczność przy obowiązkowych badaniach lekarskich.

Pracodawcy uważają żądania za wygórowane i podkreślają, że ich realizacja jest niemożliwa ze względów finansowych. Jak dotąd nie przedstawili własnej oferty. Kolejna runda negocjacji w sektorze publicznym odbędzie się w dniach 14-16 marca w Poczdamie, a rozmowy dotyczące ochrony lotnisk zaplanowano na koniec marca.

Ostro krytykowane działania związków

Przedstawiciele branży lotniczej ostro krytykują strajki. Christian Huber, negocjator po stronie pracodawców zrzeszonych w BDLS, określił działania Ver.di jako „nadmierne”.

-„Cała gałąź transportu lotniczego została sparaliżowana, mimo że lotniska i linie lotnicze nie są stronami negocjacji” – dodaje Joachim Lang, dyrektor generalny Niemieckiego Związku Transportu Lotniczego (BDL).

Co to oznacza dla pasażerów?

Konsekwencje są poważne: długie kolejki, odwołane loty oraz problematyczne próby znalezienia alternatywnych połączeń. Osoby, które miały zaplanowany lot w poniedziałek, muszą liczyć się z utrudnieniami i ewentualnymi zmianami tras podróży. Powrót do normalnego funkcjonowania lotnisk przewidziano na wtorkowy poranek, po zakończeniu strajku.

Perspektywy na przyszłość

Eksperci przewidują, że jeśli rozmowy nie przyniosą rezultatów, możliwe są kolejne fale protestów. Strajki w transporcie lotniczym mają szczególnie dotkliwe konsekwencje, ponieważ paraliżują kluczowe węzły komunikacyjne nie tylko w Niemczech, ale w całej Europie. Wiele połączeń międzynarodowych, w tym międzykontynentalnych, również zostało dotkniętych protestem.

Wielu podróżnych wyraża frustrację i niezadowolenie z powodu braku informacji oraz niewystarczających możliwości alternatywnego transportu. Linie lotnicze w miarę możliwości oferują zmiany rezerwacji lub zwroty kosztów, jednak liczba pasażerów poszukujących nowych połączeń jest ogromna.

Pasażerowie, którzy obawiają się kolejnych utrudnień, powinni śledzić komunikaty lotnisk oraz przewoźników, aby w razie potrzeby odpowiednio wcześniej zmodyfikować swoje plany podróży. Jak dotąd nie wiadomo, czy strajki mogą zostać powtórzone, jednak jeśli obie strony nie osiągną porozumienia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pracownicy ponownie sięgną po ten środek nacisku.

Czy dojdzie do porozumienia?

Czy związkom zawodowym uda się przeforsować swoje postulaty? To pozostaje kwestią otwartą. Pewne jest jednak, że jeśli porozumienie nie zostanie osiągnięte, można spodziewać się kolejnych strajków – a to oznacza dalsze utrudnienia dla milionów pasażerów.

-„Strajk jest konieczny i musi być odczuwalny” — uważa rzecznik Ver.di, Jan Jurczyk.

Niemiecki sektor lotniczy, który dopiero podnosi się po pandemii COVID-19, może ponownie stanąć w obliczu poważnych strat finansowych. Linie lotnicze oraz lotniska apelują o szybkie rozwiązanie konfliktu, argumentując, że dalsze strajki wpłyną negatywnie na całą gospodarkę, w tym sektor turystyczny, hotele oraz przedsiębiorstwa związane z podróżami.

W najbliższych tygodniach okaże się, czy strony konfliktu znajdą kompromis, czy też niemieckie lotniska czeka kolejna fala paraliżujących strajków.

Foto: Christoph Reichwein / dpa

lotniskolotyniemcyruch lotniczyruch powietrznysamolotystrajk
Poprzednia Informacja
Rekordowa produkcja gazu ziemnego w ORLEN z własnych złóż w 2024 roku
Następna Informacja
Raport UE: trzy czwarte mórz w Europie zanieczyszczone przez statki

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie