Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Ważne
  • Niemcy: Gospodarka zwalnia – rząd tnie prognozy wzrostu
Ważne

Niemcy: Gospodarka zwalnia – rząd tnie prognozy wzrostu

Przez LK5 marca 20255 marca 2025

W 2025 roku PKB naszych zachodnich sąsiadów ma wzrosnąć zaledwie o 0,3 procent, co jest wyraźnym sygnałem pogłębiających się problemów. Eksperci ostrzegają, że to nie chwilowy kryzys, lecz efekt wieloletnich zaniedbań i błędów w polityce energetycznej oraz przemysłowej. Czy Niemcy znajdą sposób na odbudowę swojej pozycji w Europie?

Czy największa gospodarka Europy zmierza w stronę stagnacji?

Niemiecki rząd znacząco obniżył prognozę wzrostu gospodarczego na 2025 rok. Były minister gospodarki Robert Habeck zapowiedział, że wzrost PKB wyniesie jedynie 0,3 proc. Jeszcze jesienią rząd Olafa Scholtza przewidywał 1,1 proc. – to drastyczna zmiana, która rodzi poważne pytania o przyszłość niemieckiej gospodarki.

W 2024 roku Niemcy odnotowały spadek PKB o 0,2 procent, co oznacza drugi z rzędu rok recesji. Wcześniej, w 2023 roku, gospodarka skurczyła się o 0,3 proc. Za tymi negatywnymi wynikami stoi przede wszystkim kryzys w sektorze przemysłowym. Produkcja spadła o 3 procent, a zwłaszcza branża motoryzacyjna oraz gałęzie przemysłu takie jak chemia i metalurgia, odczuły skutki wysokich cen energii i spadku konkurencyjności.

Prognozy spadają, gospodarka hamuje

O cięciu prognoz jako pierwszy informował niemiecki dziennik ekonomiczny „Handelsblatt”. Rząd Olafa Scholza liczył wcześniej na pozytywne efekty polityki wspierania wzrostu, w tym obniżki cen energii i ulg dla inwestorów. Jednak po rozpadzie koalicji SPD-Zieloni-FDP w listopadzie 2024 roku te inicjatywy nie doczekały się realizacji.

Jeszcze bardziej pesymistyczne prognozy dotyczą 2026 roku. Zamiast przewidywanego wcześniej wzrostu o 1,6 procenta, teraz rząd oczekuje jedynie +1,1 procent PKB. To sygnał, że Niemcy mogą w kolejnych latach zmagać się z długotrwałą stagnacją.

Czy Niemcom zagraża kryzys eksportowy?

Raport gospodarczy rządu zwraca uwagę na rosnące ryzyko związane z handlem zagranicznym. Eksport, kluczowy filar niemieckiej gospodarki, ma spaść, co może wpłynąć na wyniki wielu firm, zwłaszcza przemysłowych gigantów. Wpływ na to ma zarówno spowolnienie globalnej gospodarki, jak i zmniejszony popyt na niemieckie produkty w Chinach oraz USA.

Dodatkowym czynnikiem ryzyka jest polityka handlowa Unii Europejskiej oraz możliwe zmiany w cłach i regulacjach dotyczących relacji z kluczowymi partnerami gospodarczymi. Niemieckie firmy muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami, które mogą wpłynąć na ich konkurencyjność.

Inflacja i rynek pracy – co czeka Niemców?

Rząd przewiduje inflację na poziomie 2,2 procent, co jest zgodne z celem Europejskiego Banku Centralnego (2 procent). Jednak spowolnienie gospodarcze zaczyna być coraz bardziej odczuwalne na rynku pracy – rośnie liczba upadłości firm oraz bezrobocie. Niemieckie przedsiębiorstwa, zwłaszcza te z sektora przemysłowego, zwalniają pracowników, a dane wskazują, że liczba osób bez pracy będzie rosła w nadchodzących miesiącach.

Kolejnym problemem jest coraz większa biurokracja i wysokie koszty pracy. Wielu ekspertów podkreśla, że niemiecka gospodarka musi przejść reformę, aby odzyskać dynamikę wzrostu i uniknąć dalszego odpływu kapitału i inwestycji.

Ekspert: To efekt wieloletnich zaniedbań

Konrad Popławski z Ośrodka Studiów Wschodnich nie ma wątpliwości – obecny kryzys to skutek lat błędnych decyzji.

„To nie przypadek, a konsekwencja zaniedbań w infrastrukturze i błędów związanych z transformacją energetyczną” – ocenia Popławski.

Ekspert przypomina, że Niemcy postawili na rosyjski gaz zamiast na energetykę jądrową, co teraz kosztuje ich miliardy. Problemy dotykają także motoryzację, gdzie brak innowacji doprowadził do stagnacji.

„Niemcy mogą stać się obciążeniem dla gospodarki Europy. Niemcy pracują zbyt mało, system socjalny jest zbyt kosztowny, a jednocześnie państwo traci efektywność w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych” – dodaje znawca.

W jego opinii Niemcy znalazły się w trudnej sytuacji również przez przeregulowaną administrację i spadającą wydajność pracy.

Jakie rozwiązania proponują politycy?

Chadecja CDU/CSU proponuje reformy podatkowe, ograniczenie biurokracji i reformę systemu socjalnego, by pobudzić wzrost do 2 proc. PKB. SPD stawia na podwyżkę płacy minimalnej i niższe podatki, a Alternatywa dla Niemiec (AfD) chce powrotu do energetyki jądrowej i wyjścia Niemiec ze strefy euro.

Wśród propozycji znajdują się także rozwiązania mające na celu poprawę konkurencyjności niemieckiego przemysłu. CDU/CSU postuluje uproszczenie systemu podatkowego, a SPD chce zwiększyć wsparcie dla inwestycji w zieloną energię. AfD natomiast twierdzi, że Niemcy powinny zrezygnować z unijnych regulacji klimatycznych i skupić się na przywróceniu stabilności gospodarczej.

Czy Niemcy znajdą sposób na odbudowę wzrostu?

Jedno jest pewne – niemiecka gospodarka stoi przed wyzwaniami, których rozwiązanie będzie wymagało odważnych decyzji politycznych. Czy Berlin znajdzie skuteczny sposób na odbudowę wzrostu? Odpowiedź na to pytanie zależy od nadchodzących reform oraz strategii, które niemiecki rząd zdecyduje się wdrożyć w najbliższych latach.

fot. Hannibal Hanschke

Poprzednia Informacja
Raport: wykorzystanie potencjału energetycznego Bałtyku wymaga regionalnej współpracy
Następna Informacja
Eksperci proponują nowy sojusz wojskowy na Bałtyku

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie