Polski Portal Morski
Aktualności Inne Ważne

Minister infrastruktury zapowiada ułatwienia inwestycji w budownictwo

Uproszczenie przepisów i ułatwienie procesów inwestycyjnych zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. W poniedziałek w Łodzi poinformował, że resort ma już projekt ustawy w tej sprawie. Nadchodzą złote czasy dla inwestujących w budownictwo – dodał .

„W ministerstwie powstał projekt ustawy, który będzie ułatwiał proces inwestycyjny w najważniejszych obszarach. Nie pozwolę, żeby powstawały przepisy, które utrudniają inwestycje. Powinno nam zależeć na jak najprostszych przepisach, bo czas to pieniądz i rozumie to każdy, kto zdarł buty na budowie” – powiedział minister Klimczak podczas współorganizowanej z Ministerstwem Rozwoju i Technologii konferencji „Plany inwestycyjne. Drogi, koleje, lotnictwo, wody i porty morskie” zorganizowanej w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Łodzi.

W ŁSSE w Łodzi o planach inwestycyjnych na najbliższe lata poinformowali szefowie wszystkich rządowych instytucji zarządzających infrastrukturą. Jak zaznaczono, po raz pierwszy porty i urzędy morskie, CPK, Polskie Linie Kolejowe, GDDKiA, Wody Polskie, czyli wszyscy najwięksi państwowi inwestorzy spotkali się z branżą budowlaną, żeby szukać takiego sposobu realizacji inwestycji, żeby przynosiły jak największy pożytek gospodarce, systemowi transportowemu, ale także przedsiębiorcom.

„Takiego spotkania jeszcze w Polsce nie było. Rozmawialiśmy na temat najważniejszych inwestycji, które będą realizowane w tym i przyszłym roku, ale także z perspektywą do roku 2032. Tylko w Ministerstwie Infrastruktury w tym i przyszłym roku ogłosimy przetargi o wartości 80 mld złotych, GDDKiA w tym roku wyda na budowę dróg w Polsce 20 miliardów złotych. Czekają nas naprawdę złote czasy dla wszystkich przedsiębiorców, którzy inwestują w budownictwo” – powiedział minister infrastruktury.

Dodał, że kiedy rok temu koalicja przejmowała władzę zastał puste szuflady – bez przygotowanych projektów, bez zapewnionego finansowania dla inwestycji, zamrożone fundusze europejskie i nieodblokowane KPO.

„Po roku intensywnej pracy mamy plany inwestycyjne zarówno w budownictwie związanym z drogami, kolejami, gospodarką wodną, morską, w lotnictwie. To jest bogata oferta dla polskich przedsiębiorców” – powiedział Klimczak.

Minister podkreślił, że realizowane będą decyzje, które czekały latami, jak zachodnia obwodnica Szczecina (50 km drogi ekspresowej z tunelem pod Odrą), Rail Baltica między Białymstokiem i Ełkiem (największy w historii polskich linii kolejowych przetarg wart 6 mld zł), czy aglomeracyjna obwodnica Warszawy, do której podejdą wspólnie CPK, kolej i GDDKiA, żeby wspólnie z samorządami znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące wszystkie strony.

„Od tego, ile inwestujemy w infrastrukturę, zależy kondycja naszej gospodarki, dlatego bardzo zależało mi, żeby dzisiaj tę zapowiedź inwestycyjną przedstawić wspólnie z ministrem odpowiedzialnym za gospodarkę” – dodał Klimczak.

Podkreślił, że oba resorty są zaangażowane w procesy deregulacyjne i pracują nad ułatwieniami w procesie inwestycyjnym.

„Zapoczątkowaliśmy cykl spotkań administracji centralnej, samorządowej i przedstawicieli branż, który będzie elementem dialogu nad nowelizacją prawa budowlanego i uproszczeniem przepisów” – powiedział Michał Jaros, wiceminister rozwoju i technologii.

Wyraził nadzieję, że powstanie „złoty trójkąt” wzdłuż linii Warszawa – Łódź, Poznań – Wrocław, w którym będzie powstawała infrastruktura niezbędna dla rozwoju gospodarki.

„Liczę, że nowa infrastruktura przybliży nam inwestorów, poprawi nasze możliwości i da nowy impuls do rozwoju w Polsce. Bo nie ma rozwoju gospodarczego bez infrastruktury. Przez nowe inwestycje w infrastrukturę pojawią się nowi inwestorzy, a naszymi głównymi hasłami są bezpieczeństwo i konkurencyjność” – powiedział Jaros. Zaznaczył, że konkurencyjność polskiej gospodarki musi być chroniona „przed nierówną konkurencją z firmami, które są subsydiowane i stosują nierówne praktyki, po to, żeby konkurencja była zdrowa i zarówno polskie firmy i polscy konsumenci czuli się bezpieczni”.

Wiceminister rozwoju podkreślił, że inwestorzy z krajów trzecich, często subsydiowani nie powinni być preferowani w przetargach publicznych. Preferencje mają dotyczyć firm stosujących się do zasad rynkowych obowiązujących w Polsce i Unii Europejskiej.

źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie