Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Minister Marchewka: gdy poznamy wartość inwestycji w kołobrzeskim porcie, będą działania

Po opracowaniu dokumentacji technicznej, będziemy w stanie określić całościową wartość inwestycji w porcie w Kołobrzegu. Wtedy zostaną też podejmowane konkretne działania – przekazał w czwartek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Chodzi o inwestycję związaną m.in. z przebudową infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Komisja Obrony Narodowej rozpatrywała w czwartek informacje dot. planów rozwoju portu w Kołobrzegu (woj. zachodniopomorskie). Głównym tematem rozmów były inwestycje związane z rozbudową portu oraz przebudową infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego.

„Port planuje poszerzyć i pogłębić tor wodny, umożliwiając wchodzenie większych jednostek transportowych i pasażerskich. Mówimy o przebudowie w zakresie nieruchomości resortu obrony narodowej, która polegać będzie na przebudowie nabrzeża. Będzie to skutkowało przesunięciem linii nabrzeża Sił Zbrojnych RP w głąb lądu” – powiedział wiceszef MON Cezary Tomczyk.

„Część terenu zamkniętego zostanie docelowo przekazana poza resort obrony narodowej. Nabrzeże zostanie odbudowane w ramach inwestycji przez ZMP Kołobrzeg” – dodał.

Jak przekazał, Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg ma ubiegać się o pozyskanie dofinansowania inwestycji z KPO oraz innych źródeł finansowania.

Przekazano, że w ubiegłym roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Zarządem Portu Morskiego Kołobrzeg, Ministerstwem Obrony Narodowej oraz Urzędem Morskim w Szczecinie. Wszystkie trzy strony zobowiązały się do współpracy w ramach trzech działań, tj. przebudowy przyczółku Falochronu Zachodniego, przebudowę nabrzeży Sił Zbrojnych RP oraz przebudowę infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego w granicy Portu Morskiego Kołobrzeg.

„Po portu w Kołobrzegu, przy naprawdę dobrych warunkach, mogą wpływać statki o zanurzeniu do 5,5 m, dł. nawet 100 m. Jeżeli podejście do samego portu zostałoby poszerzone i tor wodny został by jeszcze pogłębiony, co poprawiło by możliwości przyjmowania większych statków, to ewidentnie byłby to impuls dla całego kołobrzeskiego portu” – przekazał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Prezes ZPM Kołobrzeg podkreślił, że jest to jeden z nielicznych małych portów, który pełni wszystkie funkcje, które są realizowane w małych portach. To m.in. funkcje pasażerska, rybacka, przeładunkowa i militarna.

„Przebudowa wejścia do portu, to nie są jakieś inwestycje rzędu kilku miliardów. To kilkaset milionów i przy niewielkich nakładach, możemy przyśpieszyć nie tylko wzrost gospodarczy środkowego wybrzeża, ale także wzmocnić siłę naszego wybrzeża” – powiedział prezes ZPMK Artur Lijewski.

„Jesteśmy w trakcie wyłonienia wykonawcy, który wykona dokumenty środowiskowe i techniczne, tak żebyśmy mogli realizować to zadanie inwestycyjne” – dodał.

Posłowie pytali o plan finansowania tej inwestycji. Do pytań odniósł się m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który powiedział, że w dokumentacja projektowa da odpowiedź na to pytanie.

„W Urzędzie Morskim szacujemy, że nasza część będzie kosztować około 40 mln zł, ta dotycząca nabrzeży, które należą do MON-u będzie wiadoma wtedy, kiedy będziemy mieli całą dokumentację techniczną. Ma ona być przygotowana w tym roku, wtedy będziemy w stanie określić całościową wartość projektu” – przekazał Marchewka.

„To nie jest inwestycja, którą da się zrobić od pstryknięcia palcem. Ponieważ +ścięcie+ tego nabrzeża i poszerzenie toru podejściowego to jest bardzo duże wyzwanie inżynierskie. Uważam, że całościowy projekt może sięgać nawet wartości 200 mln zł, ale to oszacują eksperci” – dodał.

Wiceminister MI podkreślił, że dopiero wówczas, gdy będzie znana konkretna wartość tego przedsięwzięcia, będą podejmowane konkretne działania. Wskazał, że samo porozumienie i podjęcie decyzji o sfinansowani dokumentacji projektowej jest „istotnym krokiem”.

źródło: PAP / fot: envato.elements

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie