Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Port Gdańsk zamknął rok 2024 rekordowym wynikiem finansowym
Aktualności Porty Ważne

Port Gdańsk zamknął rok 2024 rekordowym wynikiem finansowym

Przez Paulina Ledzinska22 stycznia 202522 stycznia 2025

Port Gdańsk, największy polski port morski, zakończył rok 2024 z rekordowymi wynikami, które podkreślają jego dynamiczny rozwój i znaczenie dla krajowej gospodarki morskiej. Obsłużono 3559 statków handlowych, przeładowano 77,4 mln ton ładunków, a zysk netto osiągnął rekordowy poziom ok. 264 mln zł.

Rekordowe wyniki w przeładunkach

Przeładunki paliw płynnych wzrosły o 1,8 mln ton (niemal 5 proc.), osiągając blisko 40 mln ton, co stanowi 51 proc. ogółu przeładunków w Porcie Gdańsk. Drobnica, w tym kontenery, również osiągnęła znakomite wyniki – 23,4 mln ton, z czego 21 mln ton przeładowano w Baltic Hub Container Terminal. Obrót kontenerowy wzrósł o niemal 10 proc.

Inne znaczące wzrosty to przeładunki rudy (o 11 proc.) oraz ładunki ro-ro (o 3,6 proc.). Wyraźny wzrost zanotowano także w liczbie obsłużonych pasażerów – o 4,5 proc., dzięki większej liczbie wycieczkowców (60 w 2024 r., o 18 więcej niż rok wcześniej).

Zmieniająca się struktura ładunków

Od czasu rozpoczęcia agresji Rosji na Ukrainę w 2022 roku nastąpiły znaczące zmiany w strukturze przeładunków w polskich portach. W Porcie Gdańsk dominują obecnie masowe ładunki płynne i suche. Choć przeładunki węgla spadły do 7,8 mln ton (10,2 proc.), inne grupy ładunkowe zyskują na znaczeniu.

– Porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej przeładowały w 2024 r. ponad 136 mln ton towarów. Wyłączając węgiel jest to blisko 126 mln ton. Zestawiając te dane z danymi za 2023 rok dostrzegamy, że przeładunki kształtują się na tym samym poziomie. Różnica to dosłownie 0,67 proc. Przeładunki w naszych portach są na bezpiecznym poziomie, który umożliwia nam dalszy rozwój i zwiększanie potencjału – wyjaśnia Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Silna pozycja finansowa

Port Gdańsk zanotował wyższe o 24 proc. przychody netto w porównaniu z 2023 rokiem, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych. Rentowność sprzedaży netto wzrosła do blisko 49 proc., co, jak zauważył Alan Aleksandrowicz, wiceprezes ds. finansowych i bezpieczeństwa, wskazuje na bardzo dobrą kondycję finansową Spółki.

– Sytuację finansową ZMPG S.A. należy ocenić jako bardzo dobrą. Płynność finansowa została zachowana na stabilnym, racjonalnym poziomie. Rentowność sprzedaży netto jest szacowana  na poziomie blisko 49 proc., również wyższym od ubiegłorocznej – dodaje Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk ds. finansowych i bezpieczeństwa. – Biorąc pod uwagę wieloletni horyzont czasowy oraz skalę inwestycji planowanych na najbliższe lata, kondycja finansowa Spółki jest na bieżąco analizowana, a wygenerowane środki pieniężne, zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich, efektywnie lokowane z przeznaczeniem przede wszystkim na rozwój portu, tj. inwestycje i remonty infrastruktury portowej.

Prezes Portu Gdańsk, Dorota Pyć, podkreśliła znaczenie ciągłego doskonalenia procedur zarządzania i uwzględniania potrzeb interesariuszy.

– Osiągnęliśmy stabilną i zrównoważoną pozycję finansową oraz inwestycyjną, co wymiernie wpływa na realizację strategii biznesowych przez naszych kontrahentów i wyniki Portu Gdańsk. Prowadzimy również własne inwestycje i stale komercjalizujemy dotychczas niezagospodarowane przestrzenie. Dbamy o konkurencyjność i markę Portu Gdańsk przez ciągłe doskonalenie procedur zarządzania, uwzględniając potrzeby naszych interesariuszy. To wszystko przyczynia się do dobrych wyników finansowych, nawet w tak trudnych czasach – podsumowuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Rozpoczęliśmy też pracę nad Strategią Rozwoju Portu Gdańsk do roku 2060. Chcemy być zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce.

Rekordowy wynik finansowy Portu Gdańsk w 2024 roku oraz jego strategiczne podejście do inwestycji i zarządzania to dowód na jego rosnącą rolę jako kluczowego gracza na Bałtyku i w całej Europie. Dzięki stabilności finansowej i inwestycyjnej port przygotowuje się do dalszego umacniania swojej pozycji lidera w regionie.

fot: Port Gdańsk

GdaNskpodsumowaniePolskie Portyport gdanskPrzeładunkizysk
Poprzednia Informacja
Więcej gazu dla Polski. Trzeci zbiornik LNG w Świnoujściu gotowy
Następna Informacja
Petrovietnam zainteresowany współpracą z polskim sektorem stoczniowym i portowym

Zobacz podobne

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia
  • Czy istnieje tajny raport w sprawie katastrofy Heweliusza? Autor książki nie pozostawia złudzeń

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie