Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Minister Marchewka: W 2023 roku Skarb Państwa nie chciał prawa pierwokupu udziałów Bulk Cargo

„23 listopada 2023 roku podpisał dokument, w którym napisano, że deklaracja Skarbu Państwa w zakresie realizacji prawa pierwokupu udziałów Bulk Cargo i podejmowania kierunkowej decyzji w tej sprawie wydaje się nieuzasadniona” – tak o byłym ministrze Marku Gróbarczyku pisze jego następca Arkadiusz Marchewka. W ten sposób odpowiada na oskarżenia Marka Gróbarczyka, który zarzucił obecnemu rządowi „sprzedaż Portu Szczecin Niemcom”. Marchewka opublikował na portalu X informacje, które mają rzucić światło na przebieg wydarzeń.

Z ujawnionych informacji na portalu X wynika, że firma Bulk Cargo zwróciła się 7 września 2023 roku do rządu PiS z pytaniem, czy Skarb Państwa zamierza skorzystać z prawa pierwokupu udziałów. Odpowiedź, podpisana przez Marka Gróbarczyka 23 listopada 2023 roku, stwierdzała, że realizacja pierwokupu „wydaje się nieuzasadniona”.

– Jedyną możliwością walki z kłamstwem jest prawda. Wszystko jest w dokumentach, a te nie pozostawiają złudzeń – napisał Marchewka na portalu X.

Konflikt wybuchł po transakcji, w której niemiecka firma Rhenus, posiadająca dotychczas 40% udziałów w Bulk Cargo – Port Szczecin, stała się większościowym udziałowcem spółki. Rhenus zobowiązał się zainwestować ponad 200 mln zł w modernizację infrastruktury i zwiększenie zdolności przeładunkowych.

Minister Marchewka podkreślił, że transakcja dotyczyła prywatnych firm, a Skarb Państwa nie był jej stroną. „To nie była sprzedaż portu, a zmiana udziałowca prywatnej spółki”. Co istotne, transakcję poparły związki zawodowe oraz około 200 pracowników spółki, widząc w niej szansę na poprawę warunków pracy i stabilizację zatrudnienia. „To perspektywa rozwoju portu, na którą od lat czekaliśmy”.

Port Szczecin zmaga się obecnie ze spadkami przeładunków w niektórych kategoriach, szczególnie węgla, co jest efektem zmniejszonego importu tego surowca po rekordowych latach 2022 i 2023. Z drugiej strony wzrósł przeładunek drewna, a transport LNG utrzymuje się na stabilnym poziomie. Zapowiedziane inwestycje Rhenus mogą poprawić infrastrukturę i przywrócić konkurencyjność portu.

Portal Polska Morska zbiera komentarze w tej sprawie. O jej rozwoju będziemy informować na bieżąco.

fot: Port Szczecin

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie