Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Policjanci popłynęli rowerem wodnym na pomoc załodze wywróconej żaglówki
Aktualności

Policjanci popłynęli rowerem wodnym na pomoc załodze wywróconej żaglówki

Przez Paulina Ledzinska4 stycznia 20254 stycznia 2025

Policjanci z rybnickiej drogówki pomogli załodze łodzi żaglowej przewróconej na Zalewie Rybnickim, wykorzystując do tego rower wodny. Podjęli dwóch poszkodowanych, pomogli też zwodować jacht, który popłynął po pozostałych rozbitków.

Jak przekazała w czwartek śląska policja, akcja odbyła się w środę po południu. Wcześniej grupa sześciu znajomych postanowiła, jak przez lata w Nowy Rok, popływać żaglówką po Zalewie Rybnickim. Tym razem, pod wpływem silnego podmuchu wiatru, jaki wiał nad regionem w środę, ich łódź wywróciła się.

Najbliżej zalewu byli wówczas policjanci z rybnickiej drogówki. Komunikat o przewróconej łodzi i kilku osobach w wodzie usłyszeli w radiostacji, gdy znajdowali się przy południowo-zachodnim brzegu zalewu.

W rejonie ośrodka żeglarskiego „Kotwica” policjanci zauważyli rower wodny. Dwaj z nich weszli na niego i popłynęli; trzeci został na brzegu i pomagał członkom klubu żeglarskiego zwodować stojący nieopodal jacht. Wezwano inne policyjne patrole, strażaków i pogotowie ratunkowe.

W miejscu wypadku pięciu mężczyzn siedziało na dnie wywróconej żaglówki, jeden był w wodzie. Policjanci najpierw wyciągnęli z wody wyziębionego 71-latka i wrócili na przystań, aby przekazać go ratownikom medycznym. Potem przewieźli na ląd jeszcze 49-letniego sternika łodzi.

W tym czasie do pozostałych osób z wywróconej łodzi mogła już popłynąć załoga jachtu klubu żeglarskiego. Rozbitkowie zostali przetransportowani na brzeg. Jak podkreślili miejscowi policjanci, akcja zakończyła się szczęśliwie m.in. dlatego, że wszyscy mieli kamizelki ratunkowe.

550-hektarowy Zalew Rybnicki został utworzony poprzez spiętrzenie wód rzeki Rudy. Oddano go do użytku w grudniu 1971 r. jako inwestycję towarzyszącą zlokalizowanej nad jego brzegami dużej elektrowni węglowej, obecnie stopniowo kończącej działalność.

Woda ze zbiornika była używana do chłodzenia turbin: ogrzaną w ten sposób odprowadzano z powrotem. Efektem było niezamarzanie zalewu zimą, co m.in. przyciągało na zimowanie liczne ptactwo. Z kolei od kwietnia do października temperatura nie spadała w nim poniżej 15 stopni.

Po zakończeniu eksploatacji najstarszych bloków energetycznych, które do chłodzenia wykorzystywały zalew, używane są jeszcze nowsze bloki, korzystające z chłodni kominowych (powstaje też nowy blok gazowo-parowy). W efekcie temperatura wody w zalewie obniżyła się: w styczniu 2024 r. zbiornik zamarzł na całej powierzchni.

Zalew ma nadal lokalne znaczenie przeciwpowodziowe. Jest lubiany przez wędkarzy: zyskał renomę jednego z najrybniejszych łowisk w kraju. Przyciąga też amatorów sportów wodnych. Znajduje się nad nim pole campingowe, baza noclegowa i gastronomiczna.

źródło: PAP / fot: pixabay

Policjarower wodnywypadekżaglówka
Poprzednia Informacja
Bulk Cargo – Port Szczecin: kontrowersje i polityczne napięcia. „Hipokryzja to mało powiedziane”
Następna Informacja
Nowe inwazyjne gatunki zwierząt coraz bardziej uciążliwe dla człowieka

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie