Polski Portal Morski
Ważne

Terminal w Świnoujściu: ekologia, mieszkańcy i podatki na szali – rozmowa z Joanną Agatowską

Budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu od lat wywołuje ożywione dyskusje. Zwolennicy inwestycji podkreślają jej potencjał gospodarczy, przeciwnicy wskazują na możliwe zagrożenia ekologiczne i społeczne.

Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia, w rozmowie z Polską Morską dzieli się swoimi przemyśleniami na ten temat.

Polska Morska: Pani Prezydent, w przeszłości wyrażała Pani sprzeciw wobec budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Jakie są Pani główne obawy związane z tym projektem? 

Joanna Agatowska: Moje stanowisko z wielu powodów nie jest sprecyzowane. Składa się na to kwestia podstawowa, jaką jest brak od 9 lat jakiegokolwiek raportu ze strony Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście o wpływie inwestycji terminala kontenerowego na mieszkańców wysp oraz uzdrowiskowe miasto, będące także letnią stolicą Polski. Trudno mieć jasne stanowisko przy równaniu składającym się z wielu niewiadomych. Nie znając długofalowych skutków tej inwestycji, jako prezydent muszę zapewnić w pierwszej kolejności odpowiednie warunki egzystencji mieszkańcom, dbając jednocześnie o sensowny rozwój miasta.

PM: Na niedawnych konferencjach omawiano zalety budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Czy po zapoznaniu się z nowymi informacjami zmieniła Pani swoje stanowisko? Jeśli tak, to w jakim zakresie? 

JA: Konferencje niewiele nowego wniosły w debatę publiczną. 

PM: Jakie konkretne korzyści dla miasta i regionu mogą wyniknąć z realizacji tego projektu, a jakie zagrożenia dostrzega Pani w dalszym jego rozwoju?

JA: Bez wątpienia można mieć zastrzeżenia wobec niepokojącego faktu planowanej realizacji inwestycji terminala kontenerowego w obszarze Natura 2000, co nie pozostaje w spójności z polityką Unii Europejskiej, kładącej obecnie nacisk na odtwarzanie takich obszarów, a nie ich degradowanie. Inwestycja stanowić będzie także jednoznaczne wyłączenie znacznych, perspektywicznych dla rozwoju miasta obszarów, które w Świnoujściu mogłyby służyć potrzebom mieszkańców. Przychylność dla tej inwestycji – o czym muszę wspomnieć – jest poważnie zakłócana z powodu absolutnie niewystarczającej dla miasta oferty rekompensaty z tytułu umiejscowienia inwestycji w Świnoujściu oraz niezadowalających w naszym odczuciu świadczeń podatkowych. Jakże bowiem inaczej można oceniać roczny podatek dla miasta od takiego terminala rzędu 700 tys. zł? Tyle kosztuje w Świnoujściu jeden apartament czy mieszkanie. Natomiast jednorazowa oferowana przez inwestora rekompensata dla miasta nie pokryje nawet w połowie rocznych wydatków na utrzymanie przepraw promowych i tunelu.

PM: Czy Pani obawy dotyczą głównie kwestii ekologicznych, społecznych czy ekonomicznych związanych z rozbudową portu kontenerowego? Jakie konkretne działania mogą zminimalizować te negatywne skutki? 

JA: Przede wszystkim potrzebny jest dialog z samorządem, mieszkańcami oraz transparentna polityka, która przez ostatnie lata była bardzo mocno zaniedbana.

PM: Jakie kroki podjęła Pani jako prezydent, aby włączyć społeczność lokalną w dyskusję na temat kontenerowca, a także jakie rozwiązania uważa Pani za kluczowe dla wyważenia interesów portu i mieszkańców? 

JA: Powołaliśmy Radę Programową na czele z panem Ryszardem Grobelnym, który wspólnie ze środowiskiem eksperckim powinien stworzyć pełen raport w tej materii. Odbyło się już także kilka spotkań z mieszkańcami, a także nadzwyczajna sesja rady miasta. Konsultacje oraz dialog będą tylko poszerzane. 

PM: Wielu zwolenników projektu podkreśla jego potencjał dla rozwoju gospodarczego regionu. Jakie alternatywne propozycje rozwoju portu w Świnoujściu Pani rozważa, które mogłyby zaspokoić zarówno potrzeby ekonomiczne, jak i ochrony środowiska? 

JA: Tereny portu w sporej części nie są wykorzystywane. To tam tkwi potencjał, z którego Zarząd Morskich Portów powinien czerpać. 

PM: W jaki sposób władze miasta planują monitorować i zarządzać potencjalnymi skutkami rozwoju portu kontenerowego w Świnoujściu, zarówno w kontekście ekologicznym, jak i społecznym? 

JA: Ten temat będzie przedmiotem dialogu i rozmów z radą miasta, mieszkańcami oraz przedsiębiorcami. Aktualnie jesteśmy w takim momencie historii naszego miasta, że nie wiemy, czy ten projekt faktycznie powstanie. A przypominam, że mówi się o nim już od 9 lat.

Fot. Facebook Joanna Agatowska – Prezydent Świnoujścia

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie