Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Kolejna dostawa LNG do Terminala w Świnoujściu. To gaz z Kataru

W Terminalu LNG w Świnoujściu przyjęto już 49. dostawę skroplonego gazu ziemnego w 2024 roku. Tym razem gazowiec Al Sahla, pływający pod banderą Wysp Marshalla, dostarczył około 90 tys. ton LNG z Kataru dla Grupy ORLEN. To jeden z wielu transportów, które regularnie trafiają do polskiego gazoportu, zaspokajając rosnące zapotrzebowanie na surowiec i wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne Polski. Od początku funkcjonowania terminala, zarządzanego przez GAZ-SYSTEM, obsłużono już 317 transportów LNG.

Terminal LNG w Świnoujściu to kluczowa instalacja importowa, zaprojektowana do rozładunku LNG z tankowców, o pojemności od 120 000 do 217 000 m³. Obiekt dysponuje zbiornikami kriogenicznymi o łącznej pojemności 320 000 m³ oraz technicznymi możliwościami regazyfikacji LNG, osiągającymi wydajność na poziomie 6,2 mld m³ gazu ziemnego rocznie. Ta zdolność pozwala na zaspokojenie około jednej trzeciej rocznego zapotrzebowania Polski na gaz. Terminal umożliwia również przeładunek LNG na autocysterny, co przyczynia się do dywersyfikacji źródeł gazu i zwiększenia elastyczności polskiego rynku energetycznego.

Ostatnie lata przyniosły dynamiczny wzrost liczby transportów LNG do Polski. W 2021 roku terminal obsłużył 35 dostaw, a w 2022 liczba ta wzrosła do 58, przy łącznym wolumenie 4,4 mln ton LNG. W 2023 roku odnotowano już 62 transporty, co przekłada się na 4,66 mln ton LNG, czyli około 6,43 mld m³ gazu ziemnego. W 2024 roku Orlen odebrał do tej pory 49 dostaw, w tym 17 transportów w samym trzecim kwartale, co daje wolumen około 3,18 mln ton LNG.

W tym roku, oprócz regularnych dostaw z USA i Kataru, terminal w Świnoujściu obsłużył również transporty z Trynidadu i Tobago oraz Norwegii, co pokazuje rosnącą dywersyfikację dostawców. To istotny element polityki energetycznej Polski, która stawia na niezależność i bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego. Powstanie terminalu LNG oraz jego dalsza rozbudowa, współfinansowana z funduszy unijnych, stanowi kluczowy element w zapewnianiu stabilnych dostaw i zmniejszeniu zależności od gazu z tradycyjnych kierunków.

Terminal LNG w Świnoujściu pozostaje jednym z filarów polskiego bezpieczeństwa energetycznego, przyczyniając się do zróżnicowania źródeł dostaw gazu oraz umożliwiając import surowca z niemal dowolnego miejsca na świecie

fot. Krzysztof Czerniak

fot. Krzysztof Czerniak

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie