W porcie zawsze coś się dzieje. Statki wpływają i wypływają, a życie nad wodą nigdy nie stoi w miejscu. Jednak, by zapewnić bezpieczeństwo żeglugi w portach w Szczecinie i Świnoujściu, potrzebna jest ciągła kontrola. Tutaj na scenę wkracza Hydrograf-4, niewielka, ale niezwykle istotna jednostka, która od ośmiu lat pełni ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i porządku na wodach.
„Hydrograf-4” to motorówka hydrograficzno-inspekcyjna, która mimo swoich kompaktowych rozmiarów (14,95 metra długości i 4,7 metra szerokości) odgrywa kluczową rolę w codziennych operacjach portowych. Jednostka wyposażona jest w dwa potężne silniki Volvo Penta, każdy o mocy 500 KM. Może rozwijać prędkość do 20 węzłów, co umożliwia szybkie reagowanie na potrzeby portu i jego otoczenia. Zastosowanie steru strumieniowego sprawia, że jednostka jest zwrotna, co jest nieocenione podczas manewrowania w ciasnych basenach portowych.
Na pierwszy rzut oka, może wydawać się, że jest to po prostu kolejna motorówka portowa, jednak Hydrograf-4 wykonuje szereg zadań, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i sprawne funkcjonowanie portów:
- Badania hydrograficzne – dzięki wyposażeniu w sondę wielowiązkową i sonar, jednostka mierzy głębokość wód portowych oraz sprawdza, czy na dnie nie znajdują się przeszkody, które mogłyby zagrozić statkom.
- Kontrola czystości wody – w ostatnich latach, szczególnie podczas zanieczyszczeń rzek, takich jak problem „złotej algi”, Hydrograf-4 aktywnie uczestniczył w badaniach parametrów wody. Mierzył między innymi stopień natlenienia, pomagając w monitorowaniu stanu środowiska wodnego.
- Pobór próbek z dna Odry – na pokładzie znajduje się bramownica, dzięki której możliwy jest pobór urobku z dna rzeki, co ma ogromne znaczenie podczas badań środowiskowych oraz inwestycyjnych.

Jednym z najważniejszych zadań jednostki Hydrograf-4 jest wsparcie w operacjach związanych z bezpieczeństwem terminalu LNG w Świnoujściu. Podczas dostaw gazu, to właśnie ona sprawdza poziom wody, kontroluje zanurzenie statków oraz monitoruje, czy nie ma żadnych zanieczyszczeń, które mogłyby stanowić zagrożenie.
Hydrograf-4 odgrywa również ważną rolę w procesach nadzorowania i analizowana inwestycji portowych. Szczecin i Świnoujście stale się rozwijają, a rozbudowa portów wymaga ścisłej kontroli poziomu wód i stanu dna. Dzięki wyposażeniu hydrograficznemu, jednostka regularnie sprawdza stan akwenu, co pozwala na precyzyjne planowanie i bezpieczn realizację inwestycji.
Choć Hydrograf-4 na co dzień ciężko pracuje na rzecz portu, bywa również wykorzystywany do celów bardziej prestiżowych. W przeszłości gościł na swoim pokładzie polityków, celebrytów, biznesmenów oraz inwestorów, pełniąc rolę reprezentacyjną. Z jego pokładu można podziwiać uroki portów Szczecina i Świnoujścia z zupełnie innej perspektywy.
Jednostka została kupiona w 2015 roku w ramach projektu współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej, noszącego nazwę: „Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.”. W tym samym czasie zakupiono również inne jednostki, w tym motorówkę strażacką Strażak 27 oraz statek pożarniczy Strażak-26. Ten projekt w znaczący sposób wzmocnił zdolności operacyjne portu, co przekłada się na wyższe bezpieczeństwo i lepsze warunki pracy.
Choć Hydrograf-4 może pomieścić na pokładzie nawet 12 osób, to jego stała załoga składa się z dwóch kluczowych członków: Kapitan i Mechanik. Dodatkowo na burcie, niemalże zawsze, jest dostępny Inspektor ds. Hydrografii, który nadzoruje badania i pomiary. Wspólnie tworzą zgrany zespół, który dba o to, by żegluga w portach Szczecina i Świnoujścia przebiegała bez zakłóceń.
