Polski Portal Morski
Aktualności Bez kategorii Bezpieczeństwo Inne Porty Ważne Żegluga

Hydrograf-4 na straży bezpieczeństwa w Portach Szczecin i Świnoujście

W porcie zawsze coś się dzieje. Statki wpływają i wypływają, a życie nad wodą nigdy nie stoi w miejscu. Jednak, by zapewnić bezpieczeństwo żeglugi w portach w Szczecinie i Świnoujściu, potrzebna jest ciągła kontrola. Tutaj na scenę wkracza Hydrograf-4, niewielka, ale niezwykle istotna jednostka, która od ośmiu lat pełni ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i porządku na wodach.

„Hydrograf-4” to motorówka hydrograficzno-inspekcyjna, która mimo swoich kompaktowych rozmiarów (14,95 metra długości i 4,7 metra szerokości) odgrywa kluczową rolę w codziennych operacjach portowych. Jednostka wyposażona jest w dwa potężne silniki Volvo Penta, każdy o mocy 500 KM. Może rozwijać prędkość do 20 węzłów, co umożliwia szybkie reagowanie na potrzeby portu i jego otoczenia. Zastosowanie steru strumieniowego sprawia, że jednostka jest zwrotna, co jest nieocenione podczas manewrowania w ciasnych basenach portowych.

Na pierwszy rzut oka, może wydawać się, że jest to po prostu kolejna motorówka portowa, jednak Hydrograf-4 wykonuje szereg zadań, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i sprawne funkcjonowanie portów:

  1. Badania hydrograficzne – dzięki wyposażeniu w sondę wielowiązkową i sonar, jednostka mierzy głębokość wód portowych oraz sprawdza, czy na dnie nie znajdują się przeszkody, które mogłyby zagrozić statkom.
  2. Kontrola czystości wody – w ostatnich latach, szczególnie podczas zanieczyszczeń rzek, takich jak problem „złotej algi”, Hydrograf-4 aktywnie uczestniczył w badaniach parametrów wody. Mierzył między innymi stopień natlenienia, pomagając w monitorowaniu stanu środowiska wodnego.
  3. Pobór próbek z dna Odry – na pokładzie znajduje się bramownica, dzięki której możliwy jest pobór urobku z dna rzeki, co ma ogromne znaczenie podczas badań środowiskowych oraz inwestycyjnych.

Jednym z najważniejszych zadań jednostki Hydrograf-4 jest wsparcie w operacjach związanych z bezpieczeństwem terminalu LNG w Świnoujściu. Podczas dostaw gazu, to właśnie ona sprawdza poziom wody, kontroluje zanurzenie statków oraz monitoruje, czy nie ma żadnych zanieczyszczeń, które mogłyby stanowić zagrożenie.

Hydrograf-4 odgrywa również ważną rolę w procesach nadzorowania i analizowana inwestycji portowych. Szczecin i Świnoujście stale się rozwijają, a rozbudowa portów wymaga ścisłej kontroli poziomu wód i stanu dna. Dzięki wyposażeniu hydrograficznemu, jednostka regularnie sprawdza stan akwenu, co pozwala na precyzyjne planowanie i bezpieczn realizację inwestycji.

Choć Hydrograf-4 na co dzień ciężko pracuje na rzecz portu, bywa również wykorzystywany do celów bardziej prestiżowych. W przeszłości gościł na swoim pokładzie polityków, celebrytów, biznesmenów oraz inwestorów, pełniąc rolę reprezentacyjną. Z jego pokładu można podziwiać uroki portów Szczecina i Świnoujścia z zupełnie innej perspektywy.

Jednostka została kupiona w 2015 roku w ramach projektu współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej, noszącego nazwę: „Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.”. W tym samym czasie zakupiono również inne jednostki, w tym motorówkę strażacką Strażak 27 oraz statek pożarniczy Strażak-26. Ten projekt w znaczący sposób wzmocnił zdolności operacyjne portu, co przekłada się na wyższe bezpieczeństwo i lepsze warunki pracy.

Choć Hydrograf-4 może pomieścić na pokładzie nawet 12 osób, to jego stała załoga składa się z dwóch kluczowych członków: Kapitan i Mechanik. Dodatkowo na burcie, niemalże zawsze, jest dostępny Inspektor ds. Hydrografii, który nadzoruje badania i pomiary. Wspólnie tworzą zgrany zespół, który dba o to, by żegluga w portach Szczecina i Świnoujścia przebiegała bez zakłóceń.

Zobacz podobne

Polskie porty łączą siły: Nowe porozumienie zmienia zasady gry

LK

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce coraz bliżej. GDDKiA otrzymała miliardowe oferty

Daria Czaja

„Kapitan w spódnicy”, czyli historia kobiety, która przecierała szlaki na morzach

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie