Od 2022 r. głównym kierunkiem importu skroplonego gazu ziemnego do Polski jest USA. W poniedziałek do Terminala LNG w Świnoujściu, gazowcem Global Sea Spirit dotarła kolejna dostawa gazu ziemnego z USA. W tym roku była to już 28 dostawa która dotarła do Polski ze Stanów Zjednoczonych.
Morskie dostawy LNG to jeden z filarów bezpieczeństwa gazowego Polski. Od uruchomienia terminalu w Świnoujściu dostawy te odbywają się regularnie. W ostatnich latach liczba ładunków LNG, odbieranych przez Grupę ORLEN sukcesywnie wzrasta. W 2021 roku do terminala w Świnoujściu zawinęło 35 metanowców. W 2022 roku zrealizowano 58 dostaw o łącznym wolumenie 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego, co pozwoliło zaspokoić ok. 1/3 krajowego zapotrzebowania na surowiec. W 2023 r. gazoport odebrał 62 transporty gazu o łącznym wolumenie ok. 4,66 mln ton LNG (ok. 6,43 mld m sześc.) co w porównaniu do 2022 r. to o ok. 0,26 mln ton LNG więcej (ok. 0,36 mld m sześc.). Z kolei 8 października br. miała miejsce już 46 dostawa w tym roku.

Kontrakty na zakup LNG z USA
Pierwszy kontrakt na regularne dostawy amerykańskiego LNG do Polski został zawarty w listopadzie 2017 roku. Kontrakt ten dał możliwość na pozyskiwanie LNG z rynku amerykańskiego nie tylko w formule spot, ale również po raz pierwszy w historii w formie regularnej. W ramach kontraktu przewidzianych było 9 dostawy LNG.
W maju 2022 roku PGNiG zawarło porozumienie z Sempra Infrastructure określające główne postanowienia kontraktu kupna-sprzedaży 3 mln ton skroplonego gazu ziemnego. Gaz miałby być odbierany z dwóch terminali skraplających nad Zatoką Meksykańską, a do Polski trafiłby m.in. poprzez pływający terminal regazyfikacyjny w Zatoce Gdańskiej.

Zawarte przez PGNiG i Sempra Infrastructure (Sempra) porozumienie przewiduje podpisanie 20-letniego kontraktu kupna-sprzedaży LNG z rozbudowanego terminalu skraplającego Cameron LNG w Luizjanie oraz z planowanego terminalu Port Arthur LNG w Teksasie. Z tego pierwszego PGNiG ma odbierać 2 mln ton a z drugiego – 1 mln ton LNG rocznie, co łącznie odpowiada ok. 4 mld m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji rocznie. Strony zakładają, że realizacja kontraktu może rozpocząć się od 2027 roku. Przyszła umowa oparta byłaby na formule free-on-board, co oznacza, że odbiór i transport ładunków leży po stronie kupującego.
Jak podaje Polsce Morskiej Biuro Prasowe Orlen koncern obecnie „posiada długoterminowe kontrakty na dostawy LNG z firmami z USA i Kataru. Z tych kierunków realizowanych jest najwięcej transportów skroplonego gazu ziemnego do Polski”.
Na podstawie jakich umów odbywa się zakup LNG z USA
Jak informuje nas Orlen „Oprócz realizacji umów długoterminowych na dostawy LNG, zakup tego surowca odbywa się także na podstawie kontraktów typu spot (umowy zawierane doraźnie). Grupa ORLEN na bieżąco monitoruje sytuację rynkową i dostosowuje zakupy skroplonego gazu ziemnego do sytuacji popytowo-podażowej na rynku”

Dostawy z USA do Terminala LNG w Świnoujściu wiodą prym
Jak podaje Polsce Morskiej Grupa Orlen „w 2023 r. z amerykańskich portów do Świnoujścia wypłynęło 40 statków w ramach zakupów długoterminowych oraz spot. Na drugim miejscu znalazł się Katar z liczbą 19 dostaw. Po jednym transporcie trafiło do świnoujskiego gazoportu z Trynidadu i Tobago, Norwegii oraz Gwinei Równikowej”.
Spółka ma zarezerwowaną pełną moc regazyfikacyjną terminalu w Świnoujściu – obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu LNG na poziomie 6,2 mld m3 gazu umożliwiają zaspokojenie ok. 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie realizowana jest również rozbudowa infrastruktury. Orlen korzysta również z terminalu w Kłajpedzie – dzięki gazociągowi Polska-Litwa, dostawy przyjmowane w tej instalacji mogą być kierowane na rynek polski.
