Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Tak powstaje najwyższa w Polsce hala kadłubowa w której będą składane kadłuby fregat Miecznik

Długość? 154 metry. Szerokość? 34 metry. Wysokość? 43 metry. Przeznaczenie? Integracja kadłubów fregat Miecznik. Najwyższa w Polsce hala stanęła w Gdyni. Na placu budowy trwają intensywne prace. W jej wnętrzu powstaną nowoczesne fregaty Miecznik.  

PGZ Stoczni Wojennej trwają prace nad budową hali kadłubowej. To najwyższa hala w Polsce (46 metrów wysokości z urządzeniami na dachu) o powierzchni zabudowy wynoszącej blisko 6 tysięcy metrów kwadratowych. W połowie lutego zamontowano bramę główną, która wraz z maszynownią waży 34 tony. Rozmiary budowli są tak imponujące, że można porównać ją do powierzchni aż trzech standardowych boisk do koszykówki. Hala jest przeznaczona do integracji kadłubów fregat Miecznik – zarówno z modułów powstających w Stoczni Wojennej, jak i dostarczanych przez partnerów konsorcjum. 

Największa inwestycja w historii stoczni 

Przypomnijmy: to największa inwestycja w ponad 100-letniej historii stoczni. Program Miecznik zakłada budowę trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Jednostki te mają zapewnić naszemu krajowi krytyczne zdolności obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej od strony Morza Bałtyckiego, zabezpieczenia kluczowych instalacji energetycznych (gaz, ropa i elektryczność), telekomunikacyjnych oraz portów i szlaków żeglugowych. 

Realizacja programu Miecznik wymaga nowoczesnej infrastruktury stoczniowej. Dlatego w PGZ SW budowane są właśnie dwie nowe hale oraz budynek socjalno-administracyjny. Pojawi się również wiele nowoczesnych maszyn i urządzeń. Wszystko to sprawi, że po zakończeniu programu inwestycyjnego PGZ Stocznia Wojenna stanie się najnowocześniejszą stocznią w Polsce. 

Trwają prace wewnątrz hali 

Tymczasem we wnętrzu hali prowadzone są obecnie roboty instalacyjne – wentylacyjne, gazowe i elektryczne. Wzrok przyciągają wielkie żółte belki pierwszej z dwóch 100-tonowych suwnic hali kadłubowej. Te potężne maszyny umożliwią podnoszenie modułów i sekcji fregat Miecznik o wadze do 100 ton. Same suwnice wraz z niezbędnym osprzętem ważą po 63 tony każda. Została zainstalowana również trzecia suwnica o udźwigu 15 ton. Obecnie w hali dobiega końca wylewanie posadzki o dopuszczalnym obciążeniu 20 t/m2

Powstaje też hala produkcyjna 

Poza halą kadłubową w PGZ Stoczni Wojennej budowana jest nowoczesna hala produkcyjna, w której będą funkcjonować wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Powierzchnia jej zabudowy wynosi prawie 5 tysięcy metrów kwadratowych.

W hali produkcyjnej zamontowano już termoizolację, hydroizolację dachu oraz okładziny ścienne. Oprócz tego na wyposażenie budynku składają się też bramy wjazdowe, suwnice oraz przegrody akustyczne. Betonowa warstwa posadzki została już wylana, a wkrótce będzie na nią nałożona wykończeniowa warstwa z żywicy.

źródło: Gdynia.pl / fot: PGZSW

Zobacz podobne

Polskie porty łączą siły: Nowe porozumienie zmienia zasady gry

LK

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce coraz bliżej. GDDKiA otrzymała miliardowe oferty

Daria Czaja

„Kapitan w spódnicy”, czyli historia kobiety, która przecierała szlaki na morzach

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie