CEVA Logistics zamierza wybudować kompleksowy park logistyczny na terenie portu Dunkierka, z którym właśnie podpisała umowę o dzierżawę terenu. To strategiczna decyzja, która ma umożliwić CEVA wzrost efektywności i zwiększenie odporności łańcuchów dostaw jej klientów z branży automotive.
Na terenie o powierzchni 9,5ha, położonymwe wschodniej części portu Dunkierka, CEVA uruchomi nowy park logistyczny dedykowany obsłudze pojazdów eksportowanych i importowanychprzechodzących przez port w Dunkierce.
W parku logistycznym znajdować się będą strefy przyjęcia i składowania pojazdów, a także załadunku i rozładunku dla pociągów i samochodów ciężarowychprzewożącychauta. Budowa rozpocznie się w październiku 2024 roku.Na początkuCEVA planuje obsługęok. 47 tys. pojazdów rocznie, a docelowo na być ich 95 tys. i to już od marca 2025 r. Te prognozy zostały przygotowanie w oparciu o analizy CEVA dokonane wspólnie z największymi producentami samochodów, którzy sązainteresowaniwysyłkami transportów aut przez port w Dunkierce. Jest on bramądo francuskiej doliny baterii a zarazem jedynym europejskim portem oferującym ekosystem związany z mobilnością elektryczną.
Dodatkowo, w parku logistycznym CEVA powstanie warsztat o powierzchni 600 m², który umożliwi przeprowadzanie działańprzygotowawczych na miejscu, takich jak mycie, grawerowanie, montaż tablic rejestracyjnych i innych usług detailingowych (czyszczenie, polerowanie i woskowanie) dla 50 tys. pojazdów rocznie. Planowane jest takżeuruchomienie lakierni,w której znajdzie się instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych i stacji serwisowej.
W perspektywie średnioterminowej CEVA podwoi swoje zdolności, dzięki dodatkowym 10,5 haterenu, co zwiększy całkowitą powierzchnię parku logistycznego do 20 haa ilość miejsc parkingowych do 8 700.
Jako wiodący europejski operator wyspecjalizowany w logistycepojazdów gotowych, zrozbudowaną siecią multimodalną, CEVA dysponuje flotą 3 tys.samochodów ciężarowych i 3 tys. wagonów. Oprócz możliwości wyczarterowaniadalekomorskich statków przeznaczonych do transportu samochodów, CEVA dysponuje szeregiemaktywówumożliwiających rozwój połączeń intermodalnych w Porcie Dunkierka i pozyskanie dodatkowych wolumenów.
Uruchomienietakże bocznicy kolejowej pozwoli CEVA na przyspieszenie czasu realizacji usług, w ramach rezerwacji jednego lub dwóch połączeń kolejowych tygodniowo orazwykorzystania części własnej floty samochodów ciężarowych do transportu pojazdów.
Wybór Dunkierki wzmocni ekosystem pojazdów
Większość portów w Europie Północnej jest zatłoczona od czasu wznowienia produkcji samochodów. Rozpoczynając działalność w porcie w Dunkierce, CEVA przyczyni się do wzmocnienia znaczenia hubów motoryzacyjnych i powstania ekosystemu pojazdów elektrycznych w regionie Hauts-de-France.
Rozpoczęcie nowejdziałalnościwiąże się także z utworzeniem nowych miejsc pracy, a realizując zadania uzupełniające podstawową działalność logistyczną, CEVAbędzie też współpracować z lokalnymipodwykonawcami.
„Uruchomienie nowego centrum logistyki automotive w Porcie Dunkierka jest strategicznym posunięciem, który umożliwi nam wzrost efektywności oraz zwiększenie odporności łańcuchów dostaw naszych klientów – zarówno eksporterów, jak i importerów. Nowa lokalizacja nie tylko zwiększy potencjał logistyczny regionu, ale wesprze też naszych klientów w dążeniu do ekspansji na nowe rynki. Jesteśmy dumni z rozwoju, będącego odzwierciedleniem zaangażowania CEVA Logistics w przemysł motoryzacyjny, co świadczy o naszym zobowiązaniu i kompetencjach” – mówi Mathieu Friedberg, prezes zarządu CEVA Logistics.
„Port Dunkierka zzadowoleniem i dumą wita CEVA Logistics na terenie byłej rafinerii SRD. Wraz z tym posunięciem port wkracza w nową erę, erę mobilności elektrycznej. Jej pojawienie się pozwoli nam na zaoferowanie producentom samochodów pełnego zakresu usług. To nowy model przemysłowy Dunkierki, oparty na zasadach niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Razem przyspieszymy transformację energetyczną i osiągniemy neutralność węglową, generując jednocześnie dodatkowy ruch morski” – mówi Maurice Georges, prezes zarządu Dunkerque-Port.
O CEVA Logistics
CEVA Logistics, światowy lider logistyki 3PL, dostarcza rozwiązania dla globalnego łańcucha dostaw, łącząc ludzi, produkty i dostawców na całym świecie. Z siedzibą główną w Marsylii we Francji, CEVA Logistics świadczy szeroki wachlarz usług end-to-end dostosowanych do potrzeb klienta w zakresielogistyki kontraktowejoraz frachtu lotniczego, oceanicznego, naziemnego i logistyki pojazdów gotowych (FVL)w 170 krajach na świecie, dzięki blisko110 000 pracownikom w ponad 1 300 lokalizacjach. Z przychodami pro forma w 2023roku na poziomie 15,1 mld USD, CEVA Logistics jest częścią Grupy CMA CGM, globalnego gracza w zakresie rozwiązań morskich, lądowych, powietrznych i logistycznych.
O Porcie Dunkierka (Dunkerque-Port)
Port Dunkierka jest członkiem-założycielem federacji Norlink, zrzeszającej główne porty morskie (Dunkierka, Boulogne-Calais), suche (Getlink) i śródlądowe (Béthune, Lille, Dourges, Valenciennes) w regionie Hauts-de-France. Norlink jest wiodącym francuskim kompleksem portów morskich (Boulogne-Calais+Dunkierka).Federacja zrzesza też operatorów kolejowych i żeglugi śródlądowej w regionie Hauts-de-France. Jako 9największy port w rejonie kanału La Manche i Morza Północnego, port w Dunkierce jest liderem w wielu segmentach: nr 1 jako port kontenerowy dla importu owoców i warzyw; nr 1jako port kolejowy we Francji; nr 3jako port zbożowy we Francji. Integracja operacji morskich, logistycznych, energetycznych i przemysłowych pozwala nam oferować wszystkim naszym klientom i partnerom wysokowydajny i zrównoważony ekosystem. Jako przedsiębiorca i deweloper dużej przemysłowej strefy portowej, każdego dnia Dunkerque-Port współpracuje z regionem, aby wspierać dekarbonizację. Doskonałym przykładem jest rozwój jednej z pierwszych francuskich niskoemisyjnych stref przemysłowych (ZIBAC), podobnie jak utworzenie przemysłu akumulatorowego. Port w Dunkierce jest bramą do francuskiej doliny baterii i jedynym europejskim portem oferującym ekosystem skoncentrowany na mobilności elektrycznej.

Źródło mat. prasowy fot. http://www.dunkerque-port.fr/en/