Polski Portal Morski
Aktualności

Kolejne zamówienia w ramach realizacji projektu budowy falochronu osłonowego dla terminalu regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego

W ramach „Budowy falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk” na wodach Zatoki Gdańskiej powstanie falochron, tor wodny, obrotnica oraz oznakowanie nawigacyjne, zapewniające funkcjonowanie jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego (terminalu FSRU- projekt realizowany przez Gaz-System S.A.).

Wykonanie tej infrastruktury powierzono inwestorowi posiadającemu olbrzymie doświadczenie w realizacji morskich robót hydrotechnicznych – Urzędowi Morskiemu w Gdyni. Do ustawowych zadań Urzędu Morskiego w Gdyni należy m.in. budowa infrastruktury, zapewniającej dostęp do portów od strony morza –  bez niej funkcjonowanie terminalu FSRU nie byłoby możliwe. W ramach realizacji tych zadań, w ostatnim czasie m.in. udzielono zamówień – na prace geologiczne oraz badania ferromagnetyczne.

Geologia

Pierwsze z zamówień, udzielone pod koniec stycznia, obejmuje wykonanie prac geologicznych polowych, badań laboratoryjnych wraz z opracowaniem dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, opinii geotechnicznej wraz z badaniem gruntu w obszarze projektowanych prac pogłębiarskich.

– Celem wykonania robót geologicznych jest rozpoznanie podłoża gruntowego oraz warunków geologiczno-inżynierskich dla dalszych prac projektowych. Wynikiem tych prac badawczych będzie dokumentacja, pozwalająca określić warunki geologiczno-inżynierskie posadowienia falochronu. Wykonanie tych prac wymaga odpowiednich warunków pogodowych – jeżeli będą sprzyjające, prace powinny zostać zakończone w czerwcu  – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Ferromagnetyki

Natomiast drugie zamówienie, udzielone 26 lutego br., dotyczy wykonania badań ferromagnetycznych wraz z raportem.

Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich prac budowlanych, jest to niezbędny element przygotowawczy. Przed wykonaniem falochronu osłonowego, obrotnicy, toru wodnego i oznakowania nawigacyjnego, należy zlokalizować wszystkie przedmioty potencjalnie niebezpieczne, zwłaszcza te pochodzenia wojskowego. Raport z tych badań będzie stanowić istotną część zamówienia w późniejszym, odrębnym postępowaniu na wykonanie hydrotechnicznych i czerpalnych robót budowlanych. Badania wraz z raportem powinny być gotowe latem tego roku – powiedziała Barbara Olczyk, z-ca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. inwestycyjnych.

Terminal FSRU wraz z budową falochronu osłonowego jest kluczowy w zakresie bezpieczeństwa energetycznego państwa.  Wybudowana w ramach tego przedsięwzięcia infrastruktura sprzyjać będzie również dalszemu rozwojowi Portu Gdańsk. Zadanie Urzędu Morskiego w Gdyni wykonywane jest zgodnie z programem wieloletnim pod nazwą „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk” z 2022 roku, w partnerskiej współpracy z Gas-System S.A. , tj. inwestorem równolegle realizowanego samego terminalu i gazociągów.

Podstawowym celem Programu Wieloletniego jest budowa nowej infrastruktury w Porcie Gdańsk – w tym falochronu i toru wodnego. Zapewni ona możliwość bezpiecznego funkcjonowania jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego w Zatoce Gdańskiej (FSRU).

Najważniejsze założenia Programu:

  • w ramach Programu powstanie falochron osłonowy o długości około 1000 m i obiekty towarzyszące. Dzięki nim możliwe będzie stworzenie stanowiska rozładunku LNG w postaci na stałe zacumowanego terminalu (pływającej jednostki regazyfikacyjnej FSRU);
  • budowa terminala FSRU ma charakter priorytetowy dla zapewnienia dalszego bezpieczeństwa energetycznego kraju;
  • Program przyczyni się do zapewnienia dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego do Polski, a tym samym uniezależnienia się od jednego dostawcy tego surowca;
  • nowa infrastruktura posłuży w dłuższej perspektywie dalszemu wielokierunkowemu rozwojowi portu zewnętrznego w Gdańsku oraz portu w Gdyni. Będzie to możliwe m.in. dzięki dostosowaniu ich infrastruktury do wymagań nowoczesnych systemów transportowych i przystosowania zespołu portowego do przewidywanego intensywnego wzrostu obrotów w basenie Morza Bałtyckiego;
  • inwestycja przyczyni się do wzmocnienia roli Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC w powiązaniu z intermodalną transeuropejską siecią transportową TEN-T;
  • nowa inwestycja będzie miała wpływ na wzrost aktywności gospodarczej miasta i regionu oraz aktywności zawodowej wynikającej z eksploatacji terminalu LNG, a w przyszłości również innych nowych stanowisk przeładunkowych;
  • na ten cel z budżetu państwa w całym okresie realizacji Programu zostanie przeznaczone ponad 800 mln zł.

Cały program ma charakter innowacyjny, tj. dostosowuje istniejący zespół portowy do nowych potrzeb, związanych z lokalizacją terminalu FSRU w tym rejonie. W wyniku realizacji Programu powstanie powiększony osłonięty akwen, stanowiący port zewnętrzny w Gdańsku. Nowa infrastruktura realizowana przez Urząd Morski w Gdyni zapewni dalszy, intensywny rozwój portu.

Źródło/fot.: Urząd Morski w Gdyni

Zobacz podobne

Polskie porty łączą siły: Nowe porozumienie zmienia zasady gry

LK

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce coraz bliżej. GDDKiA otrzymała miliardowe oferty

Daria Czaja

„Kapitan w spódnicy”, czyli historia kobiety, która przecierała szlaki na morzach

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie