Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Extra Porty

Bando: Koszt pływającego terminala LNG to ok. 4,7 mld zł

Koszt budowy pływającego terminala LNG (FSRU) w Zatoce Gdańskiej to ok. 4,7 mld zł – poinformował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando, podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. infrastruktury krytycznej.

„Inwestycja, której koszt wynosi mniej więcej 4,7 mld zł, wiąże się jeszcze z koniecznością rozbudowy zaplecza morskiego, czyli budowy specjalnego falochronu, który umożliwi cumowanie statków” – powiedział posłom Bando.

Jak wyjaśnił, projekt ma kilka etapów, w tym etap, który teraz znajduje się w toku negocjacji z potencjalnym dostawcą, czyli czarter terminala.

„Drugim kluczowym punktem całego planu jest projekt offshore, część morska terminala, która wiąże się z budową nabrzeża postojowo-cumowniczego, budową podmorskiego gazociągu o długości ponad 3 km oraz infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo funkcjonowania tej jednostki” – wymienił pełnomocnik.

Dodał, że kolejna część to wybudowanie infrastruktury w głębi lądu, która umożliwi odprowadzenie gazu z terminala w głąb systemu, co będzie wymagać budowy kilku gazociągów o długościach od 35 km do blisko 130 km.

„Projekt ruszył w sierpniu 2023 r. – wtedy przeprowadzono procedurę open season, która miała potwierdzić zapotrzebowanie na tego typu inwestycję. W wyniku tego postępowania jedynym podmiotem, który się zgłosił (…) jest Orlen, który zgłosił chęć poboru praktycznie całego gazu, który byłby możliwy” – powiedział Bando.

Przypomniał, że Gaz-System, aby zrealizować projekt, pozyskał w grudniu środki w wysokości 2,8 mld zł z emisji obligacji skarbowych.

„Pozyskano też komplet wszystkich decyzji administracyjnych dla projektu, w tym przede wszystkim dla inwestycji liniowych, czyli gazociągów. Uzyskano decyzję środowiskową na projekt offshore, a 8 grudnia 2023 Komisja Europejska zatwierdziła zaliczkę w wysokości 5 mld euro dla Krajowego Planu Odbudowy i tenże plan zawiera również rozdział pt. RePowerEU, który zakłada możliwość udzielenia pożyczki w wysokości 630 mln euro w celu budowy gazociągu onshore w ramach projektu, czyli części lądowej” – powiedział Bando.

Przedstawiciele Gaz-Systemu zaznaczyli, że program jest tak skonstruowany, aby od 2028 r. można było sprowadzić poprzez Zatokę Gdańską ponad 6 mld m sześc. LNG. 

Źródło PAP fot. Port Gdańsk

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie