Polski Portal Morski
Aktualności Forum Ekspertów Ważne

Konwent Morski w Szczecinie, czyli terminal kontenerowy w Świnoujściu głównym tematem rozmów

Trwa konwent morski w Szczecinie. W wydarzeniu uczestniczy wiceminister Marek Gróbarczyk. Główne tematy to inwestycje na Odrze i budowa terminala w Świnoujściu. Konwent obradował w rocznicę zaślubin Polski z morzem. Dokładnie 10 lutego 1920 roku w Pucku, generał Józef Haller wrzucił platynowy pierścień do Bałtyku.

Spotkanie Konwentu Morskiego w Szczecinie nie jest przypadkowe, bo to właśnie w naszym regionie prowadzone są jedne z najważniejszych inwestycji, które wciąż próbują blokować Niemcy.

– Przede wszystkim to jest ten temat, który przewija się już od dłuższego czasu, a więc inwestycje na rzece Odrze i budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu. W związku z tym, że mamy tutaj dość nieracjonalne zachowanie strony niemieckiej – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Rząd zapewnia, że jeszcze w tym roku ruszy budowa terminala niezależnie od protestów z Niemiec. – Wydaje się, że jest to ten czas, kiedy trzeba to wykorzystać, a kto wie, czy to nie jest jedna z ważniejszych pod względem morskich inwestycji tego dziesięciolecia – mówi ekonomista dr hab. Jarosław Korpysa, prof. US. Wiedzą o tym także nasi sąsiedzi dla których, tak duży terminal po polskiej stronie jest ciosem w ich interesy na Bałtyku. Zdaniem ekspertów, gdy chodzi o pieniądze, Niemcy zawsze zasłaniają się rzekomą troską o ochronę środowiska. Problem w tym, że tylko nie u siebie. – Tam, gdzie mamy swoje interesy, trzeba ich twardo bronić i sprawa terminala jest tego typu inicjatywą – powiedział Daniel Czyżewski; ekspert z Energetyka24.com.

fot. ZMSiŚ

Równolegle Urząd Morski w Szczecinie przygotowuje się do budowy nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.

– To mniej więcej 65-70 kilometrów toru wodnego o szerokości około 500 metrów i głębokości 17 metrów po to, aby te największe statki, które na Bałtyk mogą wchodzić, mogły również zawijać do portu zewnętrznego w Świnoujściu – wyjaśnia Wojciech Zdanowicz, dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Rząd chce uniezależnić się od Niemiec i wybudować nowe podejście do Świnoujścia. Takie, które będzie omijać wody niemieckie, bo w innym przypadku po raz kolejny można spodziewać się protestów. – W związku z tym przesuwamy ten tor podejściowy na wschodnią stronę. Będzie biegł tylko po wodach polskich i będzie tylko w jurysdykcji naszego urzędu morskiego w Szczecinie – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Budowa nowego toru podejściowego do terminalu kontenerowego to większe wyzwanie niż pogłębienie toru Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra.

– Mówimy o kwocie około 6-7 miliardów złotych i 100-120 milionach metrów sześciennych. Tak naprawdę kosztowo 4 razy większa inwestycja, a jeśli chodzi o urobek to nawet pięciokrotnie – zaznaczył Wojciech Zdanowicz, dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Gra toczy się o miliardy euro, które Polska może zarobić dzięki takim inwestycjom jak terminal kontenerowy w Świnoujściu.

źródło: TVP3 / fot. MI-FB

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie