Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Naftoport gotowy na maksymalne przeładunki ropy naftowej

W ubiegłym roku Naftoport z Grupy PERN po raz kolejny osiągnął rekordowy wynik operacyjny. Przeładunki ropy naftowej i paliw wyniosły 24,5 mln ton i były o 37% wyższe niż w najbardziej dotąd intensywnym roku 2021. Naftoport obsłużył 363 tankowce, czyli o 36% więcej niż w 2021 roku. Spółka jest dziś kluczowym terminalem naftowym, który umożliwia niezbędne dostawy surowca do Polski i Niemiec.

Najwięcej ropy z Arabii Saudyjskiej i Norwegii

Klienci Grupy PERN coraz więcej surowca sprowadzali w ubiegłym roku z innych kierunków niż rosyjski. Miało to związek z sankcjami wymierzonymi w rosyjski sektor naftowy w związku z wojną prowadzoną przez ten kraj w Ukrainie. Dwie trzecie wszystkich dostaw do polskich klientów stanowił surowiec pochodzący z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Znaczące ilości ropy trafiły do nas także z Wielkiej Brytanii i USA. W sumie już 87 proc. surowca dostarczonego drogą morską do naszego kraju pochodziło z innych kierunków niż rosyjski.

– Naftoport jest dziś sercem Polski, jeśli chodzi o dostawy ropy naftowej do Polski. To skuteczne narzędzie, które pozwala nam być niezależnymi od dostaw surowca z Rosji. Przed spółką stoi teraz kluczowe zadanie polegające na tym, by w jak najkrótszym czasie wybudować kolejne stanowisko do obsługi tankowców, dzięki czemu wzrośnie nie tylko efektywność dostaw ale i bezpieczeństwo energetyczne kraju – zaznaczył Paweł Stańczyk, prezes PERN.

Logistyka Grupy PERN jeszcze bardziej efektywna

PERN obecnie testuje środek zmniejszający opory w tłoczeniu ropy naftowej, a przy tym zwiększający możliwości przesyłowe rurociągu na Odcinku Pomorskim. Wdrożenie tego rozwiązania ma szczególne znaczenie w sytuacji postępującej dywersyfikacji dostaw surowca do Polski drogą morską. Środek w efekcie umożliwia zwiększenie przepływu surowca magistralą nawet o około jedną trzecią w momentach szczytowych.

PERN analizuje także kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca. Spółka rozważa m.in. dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku.

Obsługa największych jednostek

 – W ubiegłym roku obsłużyliśmy 363 statki. Do Naftoportu mogą dziś zawijać jednostki o długości przekraczającej 300 m (przy zanurzeniu do 15 metrów), klasy VLCC. W tym roku obsłużyliśmy 3 takie zbiornikowce, a największa partia ładunkowa to było ponad 140 tys. ton ropy naftowej. Do dyspozycji Klientów jest 5 stanowisk przeładunkowych i coraz częściej występuje właśnie sytuacja jednoczesnej obsługi 5 statków. Obecnie rozpoczynamy proces inwestycyjny budowy nowego, szóstego stanowiska, które pozwoli nam zapewnić długoterminowe prowadzenie morskich dostaw surowca zgodnie z zapotrzebowaniem Klientów  – podkreśla Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.


Potencjał Naftoportu umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość wywiązywania się z zawartych kontraktów z Klientami PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów. Uruchomienie nowego stanowiska przeładunkowego znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe Spółki i wzmocni długoterminową sprawność operacyjną terminalu Naftoportu.

źródło PERN / fot. gł. Naftoport

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie