Polski Portal Morski
Aktualności Historia Stocznie

66 lat temu przekazano do eksploatacji pierwszy polski dziesięciotysięcznik m/s „Marceli Nowotko”

6 listopada 1956 roku wszedł do eksploatacji pierwszy zbudowany w polskich stoczniach dziesięciotysięcznik m/s „Marceli Nowotko”. Drobnicowiec oznaczony symbolem budowy B-54 zbudowała Stocznia Gdańska, armatorem jednostki były Polskie Linie Oceaniczne.

Pierwsza seria drobnicowców B-54 obejmowała 7 jednostek były to: „Marceli Nowotko”, „Bolesław Bierut”, „Stefan Okrzeja”, „Kapitan Kosko”, „Florian Ceynowa”, „Generał Sikorski” i „Reymont”. Statki z tej serii kupowali także armatorzy zagraniczni między innymi z ZSRR, Chin, Francji i Indonezji.
„Marceli Nowotko” pływał na Linii Dalekowschodniej i w roku 1957, jako pierwszy polski statek zawinął do Japonii.
Po 24 latach służby na morzu, 8 lutego 1980 roku „Marceli Nowotko” został sprzedany na złom.

Podstawowe dane techniczne m/s „Marceli Nowotko”

nośność 10 273 DWT
długość całkowita: 153,9 m
szerokość: 19,4 m
zanurzenie 8,6 m
prędkość: 16 węzłów
załoga: 44 osoby
na statku znajdowało się 12 miejsc pasażerskich.

źródło Infomare/ fot. PLO

Zobacz podobne

Polskie porty łączą siły: Nowe porozumienie zmienia zasady gry

LK

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce coraz bliżej. GDDKiA otrzymała miliardowe oferty

Daria Czaja

„Kapitan w spódnicy”, czyli historia kobiety, która przecierała szlaki na morzach

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie