Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Po trzech kwartałach 2022 – porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował wyniki przeładunków po trzech kwartałach br. Te są o 7,5 proc. lepsze aniżeli w analogicznym czasie ub. roku. Operatorzy portowi w okresie styczeń-wrzesień br. obsłużyli prawie 26,7 mln ton ładunków.

W portach jest więcej rudy, paliw i gazu LNG oraz węgla. Wzrost r/r odpowiednio o 30, 31,5 i 41,5 oraz 22 procent. Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca września br. 39 statków z gazem LNG. Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 26. Na plusie są także inne masowe z wynikiem o 4,6 proc. lepszym aniżeli w tym samym czasie ub. roku.

Spadki notują zboża (-8,7 proc.), drobnica (-2 proc.), drobnica promowa (-1,3 proc.) oraz kontenery  (-15,4 proc.).

Sam wrzesień br. był dla obu portów o 13,7 proc. lepszy aniżeli wrzesień 2021. Tutaj liderami przeładunków są węgiel (+191,2 proc.), inne masowe (+46,1 proc.), paliwa (+36,5 proc.) oraz gaz LNG (+71,7 proc.).

Zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny być o ok. 10 proc. lepsze aniżeli wynik wypracowany w 2021 roku.

ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.


Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.

Źródło/fot.: ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie