Hale pław, trafostacje, budynki warsztatowe i biurowe znalazły się w zmodernizowanej Bazie Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie. W piątek bazę oddano oficjalnie do użytku; jej remont był częścią projektu pogłębiania toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m.
Na terenie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego mają siedzibę służby, które dbają o bezpieczeństwo żeglugi, oznakowanie nawigacyjne i radionawigację na obszarach morskich.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk powiedział podczas piątkowej uroczystości, że inwestycja polegająca na pogłębieniu toru wodnego jest dla Szczecina „kluczowa”; jak mówił, „całkowicie będzie odmieniać możliwości przeładunkowe szczecińskiego portu”. Dodał też, że modernizacja bazy, która zmieniła się „fantastycznie”, kończy tę inwestycję.
Baza Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie (UMS) zajmuje blisko 6,8 ha. Na jej terenie znajdują się m.in. hale pław, budynki magazynowe, trafostacje, budynki warsztatowe i biurowe.
„Oprócz służb związanych z oznakowaniem nawigacyjnym mamy tu również inne wydziały, które do tej pory były rozrzucone po całej bazie w różnych prowizorycznych budynkach” – wymienił zastępca dyrektora UMS ds. oznakowania nawigacyjnego Zenon Kozłowski.
W wyremontowanych obiektach bazy przechowywane są elementy oznakowania nawigacyjnego, a także sprzęt, części zamienne i materiały potrzebne do utrzymania w gotowości jednostek pływających, jak również sieci i urządzeń elektroenergetycznych. W bazie prowadzone są też remonty i konserwacje urządzeń nawigacyjnych.
Wykonawcą modernizacji bazy była firma Calbud, remont kosztował ok. 54 mln zł. Cały projekt pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m kosztował ponad 1,9 mld zł, z czego ponad 1,2 mld zł to dofinansowanie unijne.




źródło PAP/ FOT. Urząd Morski w Szczecinie