Polski Portal Morski
Aktualności

Rola do spełnienia m.in. przez transport morski i terminale portowe – stan obecny i kierunki rozwoju transportu wojskowego

Zdolność do szybkiego przemieszczania się wojsk jest warunkiem ich efektywnego działania – mówił we wtorek wiceszef MON Michał Wiśniewski na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej przedstawiając informację ministra obrony narodowej na temat stanu obecnego i kierunków rozwoju transportu wojskowego.

„Kierunki rozwoju w podsystemie transportu i ruchu wojsk skupiają się na wieloaspektowych działaniach obejmujących kwestie wojskowe i cywilne zapewniające siłom zbrojnym jak najszerszą swobodę przemieszczania” – mówił podsekretarz stanu w MON Michał Wiśniewski przedstawiając na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej informację ministra obrony narodowej na temat stanu obecnego i kierunków rozwoju transportu wojskowego.

Dodał, że „zdolność do szybkiego przemieszczania się wojsk jest warunkiem ich efektywnego działania, a w aspekcie sojuszniczym stanowi jeden z najistotniejszych czynników wpływających na skuteczność sił szybkiego reagowania, takich jak grupy bojowe Unii Europejskiej czy połączone siły zadaniowe wysokiej gotowości NATO”.

Wskazał też na cztery obszary, które z perspektywy narodowej zwiększają swobodę przemieszkania się wojsk własnych i sojuszniczych. Jako pierwszy wskazał na rozwój infrastruktury we wszystkich jej domenach: lądowej, powietrznej i morskiej. „Z perspektywy wojskowej będzie to obejmowało opiniowanie i uzgadnianie inwestycji podwójnego przeznaczenia oraz działań zmierzających do uwzględnienia wymagań wojskowych (…) przy budowie, rozbudowie czy też modernizacji istniejącej infrastruktury transportowej znaczenia obronnego” – powiedział. Dodał, że do najistotniejszych przykładów należy tu projekt Via Carpatia, czy też terminal w Świnoujściu.

Drugi z punktów, który wskazał, to uproszczenie procedur związanych z przekraczaniem granic państwowych oraz wymianą i przepływem informacji. Wskazał, że chodzi o szybkie reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Trzecim punktem jest optymalizacja struktur podsystemu transportu i ruchu wojsk (TiRW), a czwartym – zapewnienie środków transportowych do realizacji zadań. Wiceminister podkreślał, że wszystkie wymienione przez niego aspekty są istotne, jednak dla efektu końcowego niezbędna jest też strategiczna, strukturalna i zsynchronizowana współpraca zarówno wewnątrz kraju, jak i w ramach NATO oraz UE.

Szczegółowe informacje na temat stanu obecnego i kierunków rozwoju transportu wojskowego przedstawił płk Piotr Szefler, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk.

Senator Bogdan Zdrojewski (KO) pytał, gdzie są niedostatki logistyczne, luki dotyczące ewentualnych środków transportu lub zadań związanych z transportem. „Na dzień dzisiejszy mamy zapewnione zdolności w każdym rodzaju transportu (…), a bezpośrednio może siły zbrojne nie posiadają własnych zdolności, ale mamy zapewnione – poprzez podpisane umowy ramowe, które umożliwiają nam realizację, po złożeniu określonego zapotrzebowania – w każdym rodzaju środku transportu” – mówił płk Szefler.

Senator Jerzy Czerwiński (PiS) pytał czy są jakieś wąskie gardła w transporcie drogowym, które wymagają przebudowy, np. mosty czy wiadukty które byłyby nieprzejezdne dla wojsk. Płk Szefler poinformował, że jeżeli chodzi o nośność platform, które zostały zakupione, to zrobiono w tym roku warsztaty z udziałem amerykańskich sił sojuszniczych, w trakcie których na nasze platformy żołnierze wjeżdżali czołgiem Abrams. „I te nośności są wystarczające, jeżeli chodzi o czołgi Abrams” – zapewnił.

Senator Jerzy Wcisła (KO) pytał z kolei, jakie znaczenie w sieciach transportowych wojskowych będzie pełnił kanał przez Mierzeję Wiślaną. Przedstawiciel MON poinformował, że odpowiedź na to pytanie zostanie przesłana przez resort pisemnie.

Senator Krzysztof Brejza (KO) pytał o marcową awarię kilkunastu lokalnych centrów sterowania PKP PLK i czy doszło przeglądu tego systemu i sprawdzenia, czy jest on bezpieczny na ewentualne cyberataki hakerów z państw zewnętrznych. Chciał również wiedzieć, czy poza PKP Cargo mają obeznanie, co do stanu technicznego wagonów, a także poza odebranymi w zeszłym roku 8 wagonów pasażerskich przystosowanych do przewozu wojska, zostały złożone dodatkowe zamówienia wagonów w związku z aktualną sytuacją na wschodzie.

Wiceminister wyjaśnił, że jeżeli chodzi o PKP, to zgodnie z ustawą o KSC, jurysdykcja nie leży w domenie MON, tylko ABW. „I ja na takie pytanie nie umiem w tej chwili odpowiedzieć, czy zostało to zbadane po atakach” – powiedział. Zapewnił jednak, że na pewno to sprawdzi. Natomiast płk Szefler poinformował, że posiada informacje na temat stanu wagonów. Dodał też, że zostało kupionych 8 wagonów pasażerskich i na chwilę obecną nie planuje się zakupu kolejnych wagonów do przewozu osób.

Źródło: PAP Fot.: Wojsko Polskie

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie